40 haftalık hamilelik süresince sizin yanınızdayız

Gebelikte Sırt Ağrısı, Nedenleri Ve Tedavi Yöntemleri

Gebelikte Sırt Ağrısı, Nedenleri Ve Tedavi Yöntemleri

Tebrik ederim! Hamilesiniz! Mükemmel bir haber. Hele de ilk kez anne olacaksanız, hayatınızın en iyi anlarından birini kutlamak için yeterli bir nedeniniz var demektir.

Hamilelik boyunca öylesine büyülü ve heyecan verici anlar vardır ki hiç bitmesin istersiniz. Hayatınızda, hamile olduğunuzu öğrendiğiniz andaki duygularınızla kıyaslanabilecek, böylesine özel bir an yoktur; Bu 9 ay, bir şekilde hayatınızı değiştirecektir.

Hamileliğinizin ilk birkaç ayı içerisinde yaşamaya başlayacak olan ruhsal ve fiziksel büyük değişiklikler için hazırlanmaya ihtiyacınız olacak.

Vücudunuz, hamilelikten kaynaklanan, bedeninizi doğuma hazırlayan relaksin dahil bazı hormonları salgılamaya başlayacak. Relaksin hormonunun etkilerinden biri hamile bayanın vücudunu daha hassas, yaralanma ve hasarlara daha eğilimli hale getirecektir. Karın büyürken adaleler, özellikle de sırt bölgesindeki adaleler,  fazla yükü taşımak için gerilecek. Bunlar da sırt ağrılarına sebebiyet verecek.

Hamileliğin, ilk evrelerde yaşanan hafif sırt ağrıları ve diğer bazı huzursuzlukları oluşturabilen bir faktör olduğu düşünülür. Bazı araştırmalar hamile bayanların yarısının veya dörtte üçünün gebeliklerinin herhangi bir döneminde sırt ağrısı çektiklerini göstermiştir.

Gebelikten kaynaklanan sırt ağrısının tipik olarak yaşandığı nokta pelvisin omurgayla birleştiği yer, yani kuyruk sokumudur. Gebeliğin erken döneminde yaşanan sırt ağrılarının en yaygın nedenleri aşağıda başlıklar halinde verilmiştir.

Gebelikte sırt ağrılarının en yaygın nedenleri

1.Ağırlık artışı:

Sağlıklı bir gebelik boyunca hamile bayanlar pek çok kilo alırlar ve bu kiloları da taşıyacak olan omurgadır. Büyüyen bebek ve uterus, pelvis ve sırtta bulunan kan damarları ve sinirlere ekstra basınç uygular ve bu da gebeliğin erken evrelerinde sırt ağrısına yol açar

2.Duruş değişiklikleri:

Gebelik vücudunuzun ağırlık merkezini değiştirir. Normal düzeninizi devam ettirmenizi kısıtlayan gerilmiş kaslar yüzünden sırt ağrıları yaşayabilirsiniz.

3.Adale ayrışmaları:

Uterus büyürken, göğüs kafesinden kasık kemiğine kadarki bölgede yer alan adaleler orta noktalarından iki paralel katman halinde ayrışabilirler. Bu ayrışma sırt ağrılarını artırabilir.

4.Stres:

Duygusal stres sırt bölgesindeki adalelerin gerginliğini artırabilir. Bu gerginlik sırt ağrılarına veya sırt bölgesinde kramplara yol açar.

5.Fazla yük:

Eğer fazla kilo almışsanız ve hele de bu sizin ilk hamileliğiniz ise kuvvetle muhtemel sırt ağrıları yaşayacaksınız demektir. Ayrıca fazla çalışma, gebelik öncesi yaşadığınız sırt ve pelvis bölgesi ağrıları, pelviste yaralanmalar hamileliğinizde size sırt ağrıları yaşatacaktır.

Her ne kadar sırt ağrıları gebelikle eş anlamda anılır olsa da bu ağrılar, tedavi edilebilir ağrılardır. Ayrıca, sırt ağrılarının nedenlerini ve çarelerini biliyor olmanız sizde bir rahatlama sağlayacaktır.

Gebelikte sırt ağrılarını hafifleten 10 uygulama

Erken gebelik evresinde yaşanan sırt ağrılarıyla baş etmenin ipuçlarını sizin için aşağıda verdik.

1.Sınırlarınızın farkında olun:

Ağır yükler kaldırmayın. Yerden eğilerek ağır bir şeyler alacaksanız, onu doğru yöntemle, yani belinizi bükmeden dizleriniz üzerine eğilip veya çömelerek alıp kaldırın, belinize yüklenmeyin. bu basit gibi görünen ancak önemli bir fiziki alışkanlıktır.

2.Duruş pozisyonu egzersizleri yapın:

  • Uzun süre oturmak veya ayakta kalmaktan sakının, tek ayağınız üzerine yüklenmeyin istirahat sandalyesi kullanın. Eğer uzun süre ayakta kalmanız gerekiyorsa düzenli aralıklarla oturun.
  • Arkasında destek kısmı bulunan sandalyeye oturun veya sırtınızı dayamak için yastık kullanın. Dik pozisyonda oturmaya çalışın.
  • Omuzlarınızı rahat bırakarak düz durun.
  • İşte ve araba kullanırken, sandalyenizde ve koltuğunuzda sırt desteği kullanın, otururken bacağınızı diğer bacağınız üzerine atmamaya çalışın. Sandalyenizle bilgisayar ekranının uygun pozisyonda olup olmadığının kontrol edin. Düzenli olarak masanızdan ayrılın, öğle yemeği vaktinde temiz hava alın.
  • Ev işleri yaparken dikkatli olun, ağır ve yorucu işlerden sakının.
  • Konforunuz için sıcak havlu veya düşük ayarda ısıtılmış ped kullanın.
  • Yeni yürüyen bir bebeğiniz varsa doğru kaldırma tekniklerine bağlı kalmanız özellikle önemli. Çocuğunuzu kaldırmanız gerekiyorsa diz çökün veya çömelin, eğer bu çok zor olacaksa siz oturun çocuğunuzun kucağınıza çıkmasına izin verin.

3.Rahat uyuyun:

  • Yanınız üzerine yatın ve dizlerinizi kapatmayın. Uykunuzu konforlu hale getirmek için dizleriniz arasında veya karnınızın altında destek yastığı kullanmayı deneyin. Bu, uyku esnasında üst bacağınızın vücudunuza çapraz olarak bükülmesini önler.
  • Üzerinde uyumak için yeterli sertlikte bir yatak kullanın.
  • Yataktan kalkarken bir yanınıza dönün ve kendinizi yukarı doğru iterek oturun, sonra yavaşça ayağa kalkın.
  • Sizi güvende tutacak olan germe, karın ve denge egzersizleri gibi hafif etkili egzersizler konusunda Jinekoloji uzmanına danışın. Düzenli olarak yapacağınız bu egzersizler sırt ağrılarının azalması ve vücut esnekliğinin artırılmasında size yardımcı olabilir.
  • Eğer doktorunuz onay verirse hafif bir masaj yaptırın
  • Doktorunuza sormadan hiçbir ilaç almayın. Bu, gebelik için bazı komplikasyonlara yol açabilir.

4.Doğru giysiler giyin:

  • Uygun ölçülere sahip hamile sutyeni giyin. Omuz ve göğüs kafesine ekstra baskı oluşturmayacak şekilde, askılarının yeterli genişlikte ve giysi kısmının ise yeterli büyüklükte olduğundan emin olun.
  • Karın bölgesini destekleyecek şekilde elbise veya kemeri belinize uygun genişlikte hamile pantolonu giyin.
  • Kan dolaşımını sınırlandırarak kaslara yeterli oksijen gönderilmesini azaltabilen ve gebelik esnasında görülen sırt ağrılarının diğer bir nedenini oluşturan dar elbiseler giymekten sakının.
  • Yüksek topuklu ayakkabılar giymekten sakının. Bu tür ayakkabılar giymeye bir süre; bebeğiniz doğup kollarınıza verilene kadar ara vermelisiniz. Doktorlar, moda için uygun düşmese de doğmamış bebeğiniz ve sizin konforunuz için en iyisi olan düşük topuklu ve iyi destekleyicili ayakkabıları giymeyi önerirler

5. Akupunktur:

Akupunktur, gebelikteki sırt ağrılarından kurtarmak amacıyla vücudunuzun belli bir bölgesinin küçük iğneler vasıtasıyla uyarıldığı, Çin tıbbının kullandığı bir tedavi yöntemidir. Çalışmalar, gebelik sırt ağrılarından doğal yolla kurtulmada akupunkturun etkili olduğunu göstermiştir.

6.Aromaterapi:

Lavanta çiçeği veya Asya ağacının iki üç damlayı geçmeyen esansiyel yağlarıyla sıcak bir banyo kas ağrılarını gidermede size yardımcı olabilir. Ancak lavanta çiçeği yağı adale kasılmalarını teşvik ettiğinden gebeliğin sadece birinci üç aylık döneminde kullanılmalıdır.

7.Bitkisel tedaviler:

Zararsız olduklarına dair yeterli bir bulgu olmadığından, gebelik döneminde sırt ağrılarına karşı şeytan pençesi gibi bitkilerle yapılan tedavilerde son derece dikkatli olunmalıdır.

8.Sıcak veya buz uygulaması:

Ağrı bölgesine sıcak ped veya buz paketi uygulaması sırt ağrılarını geçici olarak azaltmada yardımcı olabilir. Hafif sırt ağrıları olan hamile bayanlara masaj da iyi gelebilir.

9.İyi düşünceler içerisinde olma (iyimser düşünme): 

Sakin bir kafa, sırt adalelerini gevşetir. Hem sırtınızı hem de kafanızı sakinleştirecek tefekkür ve meditasyon gibi yöntemleri deneyebilirsiniz.

10.Besleyici diyetler:

Gebelikte kilo artışını kontrol altında tutun. Ekstra ağırlığın sırtınıza ekstra yük getireceğini unutmayın. Dengeli ve besleyici bir diyet, sağlıklı bir gebelik için önemli bir husustur. Karbonhidratlar, yağlar ve proteinler yönünden dengelenmiş sağlıklı bir diyete uymak, çeşitli seze ve meyveler yemek sağlıklı beslenmenin de garantisidir.

Kafein içeren gıdaları diyetinizden tamamen çıkarın. Sırt ağrılarından korunmada doğal yöntemler en iyisidir.

Sırt ağrıları ile gebelik sonuçları arasında bir ilişki yoktur. Şiddetli sırt ağrısının gebelik kökenli kemik erimesi, Osteoartrit (dejeneratif eklem hastalığı), septik artrit gibi rahatsızlıklarla bir ilişkisi olabilir, ancak bunlar yaygın görülen bir durum değildir.

Gebelik sırasındaki sırt ağrılarına iyi gelen egzersizler:

Gebelikteki sırt ağrılarına iyi gelen ve kolaylıkla yapabileceğiniz 8 egzersizi aşağıda listeledik. Kontrol ediniz.

1.Kardiyovasküler egzersizler:

Kalp ve damar sistemi için iyi gelen yürüyüş, yüzme, bisiklete binme gibi egzersizler hamile bayanlar için güvenlidir. Kardiyovasküler egzersizler bir süreliğine kalp atışlarını artırır. Bu ise sırt ağrılarınızı  büyük ölçüde azaltır. Bu egzersizleri haftanın 3 veya 5 günü 20 ila 40 dakika yapabilirsiniz. Ancak egzersizleri hafif veya makul seviyelerde ve bitkinliğe maruz kalmayacak şekilde yapın. Bitkin düşmeme konusunda kendinizi garantiye alın.

2.Pelvis eğimi:

Sırt üstü yatıp ayakları dizden büküp dinlenmek gebelik sırasındaki sırt ağrılarına karşı rahatlama sağlar. Ellerinizi sırtınızın altına getirin, sırtınızla yer arasında bir boşluk hissedeceksiniz. Bel bölgesini yere doğru bastırın. Bu hareket kalça ve göbek kaslarınızı rahatlatarak sırt ağrılarını azaltır.

3.Kol ve bacakları kaldırma:

Kol ve bacakları kaldırma gebelik sırt ağrılarını azaltmada çok faydalıdır. Bunun için omurgayı düzleştirerek diz ve elleriniz üzerine çömelin ve sonra pelvis eğim hareketini yapın. Sonra omurganızı düz bir çizgi haline getirmek için sol bacak ile sağ kolunuzu yukarı kaldırın. Bir süre bekledikten sonra kol ve bacaklarınızı yavaş yavaş indirin. Aynı hareketi diğer kol ve bacakla tekrarlayın. Eğer bu egzersizi biraz zor buluyorsanız sadece kolları veya sadece bacakları kaldırın.

4.Kegel Egzersizleri:

Kegel egzersizleri pelvis tabanındaki kasları güçlendirir ve sırt ağrılarını azaltır. Sırt üstü yatın ve vajinal bölgedeki kasları doğmamış bebeğinize doğru ve yukarı doğru çektiğinizi düşünün. Kegel egzersizlerini yaparken karın ve uylukta bir kasılma hissi duymamalısınız.

5.Duvara yaslanarak çömelme: Sırt ağrılarını azaltmada güvenli ve etkili bir egzersizdir. Bu spor kalça ve baldır adaleleri ile yapılan bir egzersizdir. Sırt, omuzlar ve başı düz bir duvara dayayarak durulur. Ayaklar arasında bir veya iki ayak uzunluğunca açıklık bırakılır. Sırtın alt bölgesini duvara dayayarak dizler yer ile 90 derece açı yapacak şekilde çömelinir. Kalçalar ve sırt duvara dayalı olarak bir süre beklendikten sonra yavaş yavaş kalkılır.

6.Sırt germe:

Sırt germe hareketi diz ve ellerle yapılan bir harekettir.bacaklar genişçe açılır, eller öne doru uzatılır. Hareketi yaparken karın, altına bir yastık konularak desteklenebilir. Son olarak dizler üzerine oturularak kollar omurgada gerginliği hissedecek şekilde öne doğru uzatılır.

7.Göğüs germe:

Sırt ve baş  dik bir şekilde ayakta durulur. Eller, kollar vücudun arkasında birbiriyle kenetlenir ve kollar, boyun ve omuzları öne eğmeksizin, nazikçe gerili bir şekilde vaşağı yukarı hareket ettirilir.  Bu egzersiz kollar, omuzlar ve sırtı esnetir ve sırt ağrılarını azaltır.

8.Diz arkası kirişlerini germe:

Diz arkası kirişlerini germe gebelikteki sırt ağrılarına iyi gelir, fakat hareketin yavaş yapılması gerekir. Bir sandalyeyi kaşınıza alın,  her iki ayağınız ve baldırlarınızla öne doğru bakacak şekilde, bir ayağınızı sandalyenin üzerine koyun. Daha sonra sırtınızı düzleştirerek öne doğru azar azar eğilmeye çalışın ve uylukların arkasını gerdirin.

Gebelikte nelerden sakınılmalı – Hızlıca gözden geçirelim:

Gebelikteki sırt ağrılarından korunmada nelerden sakınılması gerektiğine dair liste aşağıda verilmiştir.

  • Hızlı yürüme
  • Uzun mesafe yürüme
  • Bacak bacak üzerine atma
  • Dizleri açarak bir kanepeye oturma
  • Sırt üstü yatma
  • Yüzerken kurbağalama yüzüş sitilini kullanma

Hareketlerinden sakının

Gebelik, pek çok nedenden dolayı, bir kadının yaşamında hassas bir dönemdir. Sağlıkçılar, her geçen gün büyüyen fetüsün ve annenin sağlığını korumak için özel ihtiyatlı tedbirleri kullanırlar. Bu sebeple hafif seyreden sırt ağrılarına ilişkin belirtiler asla ihmal edilmemeli. Eğer bu belirtiler dikkate alınmaz ise ağrılar kalıcı hale gelebilir, kişinin yaşam tarzını ve gebelik sonrası sağlığını da etkileyebilir. Bel ağrılarına ilişkin altını çizdiğimiz hususları anlamanız bu yüzden hayati öneme sahiptir.

Gebelik evli çiftler için bir nimet ve mutluluktur. Gebelik, anne adayının bebeğini korumak ve onu sağlıklı olarak dünyaya getirmek için dikkatli olmak zorunda olduğu bir dönemdir.

Her bebeğin gelişimi anne karnında bile, az da olsa farklılıklar arz eder. Bebeğinizin büyüyor olması bir nimettir. Olması gereken de tam budur. Fakat bu arada sırtınızda bir zorlanma olabilir. Böyle durumlarda kendinize dikkat edin ve gebelik sırasındaki şiddetli sırt ağrılarından kurtulmanın yollarını arayın.

Bu Haber 1.662 kez okunmuştur.

Eklenme Tarihi : 18.11.2016 Cum 02 : 18

YORUM YAZ

Henüz yorum yapılmamış.