Emzirme döneminde bebeğe gaz yapan yiyecekler

20.02.2019
191
A+
A-
Emzirme döneminde bebeğe gaz yapan yiyecekler

EMZİRME DÖNEMİNDE GAZ PROBLEMİ

Bebekler, anne sütü aracılığıyla annenin beslenmesinden etkilenmekte; bu durum da, sık sık beslenme problemlerine yol açmaktadır. Emziren annelerin doğumdan sonra da beslenmelerine dikkat etmeleri gerekmektedir. Annenin beslenmesinden etkilenen bebeklerde huzursuzluk, karın ağrısı, sancı ve kramplar görülmekte, ciddi durumlarda ise alerjiler ortaya çıkmaktadır. Tükettiğiniz zaman sizde gaz oluşturan gıdalar, çoğunlukla bebeğinizde de hassasiyet oluşturmakta; bunun sonucunda bebeğinizin uyku düzenini bile bozabilmektedir. Gaz yapan gıdalara karşı bebeğinizde aşırı hassasiyet olduğunu, bu gıdaları tükettiğiniz zaman bebeğinizin alışılmışın dışında davranış sergilemesinden anlayabilirsiniz.

BEBEĞE GAZ OLUŞTURAN GIDALAR NELERDİR?

Kuru baklagiller: Kuru fasulye, nohut, mercimek, börülce, bakla, barbunya, soya fasulyesi.

Süt ürünleri: Süt, yoğurt, ayran, dondurma.

Sebzeler: Lahana, karnabahar, pırasa, turp, soğan, brokoli, brüksel lahanası, salatalık, kuşkonmaz, kereviz,  şalgam.

Meyveler: Portakal, mandalina, greyfurt, kavun, karpuz, kuru erik, kuru üzüm, kuru kayısı.

Tahıllar: Bulgur, yarma, kepek, çavdar, yulaf ve bunlardan hazırlanan ürünler.

İçecekler: Kola, gazoz gibi gazlı içecekler.

BEBEKTE GAZ OLUŞMAMASI İÇİN ÖNERİLER

  • Yemek yerken hava yutmak, gaz oluşumuna sebep olur. Bu nedenle yemek esnasında konuşmak, hızlı yemek, sakız çiğnemek sakıncalıdır. Yemekleri yavaş yemeli ve çok iyi çiğnemelisiniz.
  • Soğuk gıdalar gaz oluşumuna sebep olur. Buzdolabından çıkarıp hemen tüketeceğiniz gıdalar gaz oluşumunu artırır. Bu nedenle gıdaları bir süre oda ısısında bekleterek tüketmeyi alışkanlık haline getirin.
  • Kuru baklagilleri ıslattığınız suyu sık sık değişmek, haşladıktan sonra suyunu döküp pişirmek gaz oluşumunu azaltır.
  • İnek sütü yerine laktozsuz süt veya keçi sütü tüketmeyi deneyebilirsiniz.
  • Madensuyu kullanımı geçici rahatlama sağlamakla beraber, sürekli kullanılması uygun değildir. Beslenmenizi düzenlemeye, az az ve sık sık beslenmeye çalışın. Hazır gıdalardan uzak durun, sağlıklı gıdaları tercih edin.
  • Çiğ gıda tüketimi, pişmiş yiyeceklere göre daha fazla gaz oluşumuna sebep olur. Taze fasulye, bezelye, bamya, patlıcan, kabak, havuç, enginar, semizotu, ıspanak, mantar, patates gibi sebzeleri soteleyerek( Haşlayarak veya buharda pişirerek) yemeklerin yanında çiğ salata yerine pişmiş sebze tüketebilirsiniz.
  • Dereotu, kimyon, nane, oğulotu, papatya, rezene, zencefil gibi bitkiler yatıştırıcı, gaz söktürücü ve hazmettirici olarak kullanılmaktadır. Gaz yapan gıdaları tükettiğinizde, bu bitkileri çay olarak veya doğrudan uygun koşullarda kullanmak, bebeğinizin ve sizin rahatlamanıza yardımcı olacaktır.
  • Yapılan çalışmalarda kefir ve probiyotik tedavi uygulanmasının gaz oluşumunu azaltmaya faydalı olduğu tespit edilmiştir. Bu nedenle hekime danışarak probiyotik takviyesi alabilir, düzenli olarak kefir içebilirsiniz.
  • Yukarıda gaz oluşumuna sebep olan gıdaları 2-3 ay kadar süre ile beslenmenizden çıkarın ve önerileri uygulayın. Daha sonra bu gıdaları azar azar deneyerek beslenmenize ekleyip değişimleri gözlemleyin. Eğer sizde ve bebeğinizde hassasiyet devam ediyorsa, bir süre daha bu gıdalardan uzak kalmanız gerekecektir. Ancak hassasiyet azalmışsa, zamanla miktarı artırarak bu gıdaları beslenmenize ekleyebilirsiniz.
  • Ek gıdalara başlarken, anne sütünden etkilenen bebeğinizin bu gıdalara hassasiyet taşıyabileceğini göz önünde bulundurun.

EMZİRME DÖNEMİNDE BEBEKTE GAZ OLUŞMAMASI İÇİN ÖRNEK MENÜ

KAHVALTI
►1 kibrit kutusu beyaz peynir
►1 haşlanmış yumurta
►5 zeytin
►3 dilim tam buğday ekmeği
►limon sıkılmış marul, maydanoz, dereotu

ARA ÖĞÜN
►1 orta boy elma + 10 tane fındık
►Rezene çayı

ÖĞLE
►2 kepçe şehriye çorbası
►1 tabak kıymalı pirinçli ıspanak yemeği
►1 dilim tam buğday ekmeği

ARA ÖĞÜN
►5-6 tane küçük sade galeta + 1 bardak ayran
►Rezene çayı

AKŞAM
►Fırın tavuk ( patates, kabak, havuç gibi sebzeler ile)
►6 yemek kaşığı peynirli makarna
►1 dilim tam buğday ekmeği

ARA ÖĞÜN
►1 orta boy kivi+ 1 bardak kefir

ÖRNEK MENÜ 2 ,

KAHVALTI
►Tam buğday ekmeğine yapılmış tost
►5-6 tane zeytin
►Limon sıkılmış marul, maydanoz, dereotu
►Açık çay

ARA ÖĞÜN
►Yarım haşlanmış mısır + 3 tane ceviz
►Rezene çayı

ÖĞLE
►2 kepçe sütlü domates çorbası
►Etli taze fasulye
►Marul salatası
►2 dilim tam buğday ekmeği

ARA ÖĞÜN
►3 dilim karpuz + 1 parça peynir
►Rezene çayı

AKŞAM
►Fırında sebzeli köfte
►6 yemek kaşığı erişte
►Marul salatası
►1 dilim ekmek

ARA ÖĞÜN
►10 tane çilek + 1 bardak kefir

Diyetisyen Çiğdem Öteleş

Diyetisyen Çiğdem Öteleş
Diyetisyen Çiğdem Öteleş
1990 yılında Kırıkkale'de doğdu. 2012 yılında Ankara Üniversitesi Beslenme ve Diyetetik bölümünden mezun oldu. Mesleğini aktif olarak sürdürmekte olan yazar, evli ve bir çocuk annesidir.
YAZARA AİT TÜM YAZILAR
ZİYARETÇİ YORUMLARI - 0 YORUM

Henüz yorum yapılmamış.

Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için veri politikamızı inceleyebilirsiniz.