40 haftalık hamilelik süresince sizin yanınızdayız

Gebeliğin 13. haftası

Gebeliğin 13. haftası

        13. Hafta itibari ile artık bebeğiniz 4. ayına da adım atmış bulunmaktadır. Diğer bir deyimle artık ikinci 3 aylık dönem olan 2. trimester döneme girmiş bulunmaktasınız.
Gördüğünüz gibi, zaman hızla ilerliyor ve bebeğiniz içinizde her geçen gün daha fazla yol alarak büyüyor. Haftalar ilerledikçe ve bebeğiniz geliştikçe, siz de onun gibi değişim ve gelişim gösteriyorsunuz. Geçen her süre, sizi ve bebeğinizi de doğuma yaklaştırıyor. Dilerseniz şimdi bu hafta bebeğinizde ve sizde gerçekleşecek olan değişimlere bir göz atalım.

Gebelikte 13. Haftada Bebekteki değişim ve gelişim

       Gebeliğin 13. haftasında ikinci tirimester dönemine girmiş oluyorsunuz bu dönem 4-5-6 aylık gebelik dönemleri hamileliğin en rahat geçtiği dönemlerdir. Bu döneme halk arasında da hamileliğin balayı dönemi yakıştırması yapılır. Bebeğiniz artık yerini iyice benimsemiş, siz de hamileliğe kendinizi daha iyi adapte etmiş durumdasınız. 13. Hafta, bebeğiniz 6.5 ila 7.8 cm büyüklüğündedir. Kilosu ise 13 ile 20 gr arasındadır.Görüyorsunuz ki bebeğinizin ağırlığı boyundan çok daha hızlı bir şekilde yukarılara taşınmaktadır. O doğduğunda ağırlığı normal doğum koşullarında ortalama 3,5 kilo arasında olacaktır. Evet, bu kiloya oranla hala çok mini minnacık bir ağırlıkta ama ilerleyen haftalarda hem kilosu hem de boyu atağa geçecek ve buna siz bile şaşıracaksınız.

        Bebeğiniz şuan bir şeftali büyüklüğünde. Daha birkaç hafta önce pirinç tanesi kadardı değil mi? Bebeğinizin kafası hala vücudunun yarısı kadar, yani büyük. Kafası vücudu ile orantılı değil. Ancak yakın bir zamanda kafası vücudu ile orantılı hale gelecek. Doğum yaptığınızda kafası vücudunun 4/3’ü büyüklüğünde olacak. Şuana kadar bir kıkırdak yapıda olan bacak ve kol kemikleri geçen hafta kazandığı güç ile bu hafta kemikleşmeye adım atıyor. Kollar ve bacaklar uzamaya başlıyor ve bunu sağlayan etken de aynı zamanda kas yapısın kontrolü de gelişmeye başlıyor. 11. Haftada başlayan gözlerin yanlardan yüze doğru kayma hareketi bu hafta da yolculuğunu sürdürüyor. Ve 15. Haftaya ulaştığımızda bebeğinizin gözleri artık yüzünün önünde yerini alacak. 11. Hafta itibari ile içe doğru harekete geçen bağırsakları ise 13. Haftada göbek kordonundan çıkarak karın bölgesinde oluşmaya başlıyor.

       Bebeğinizin vücudunda şuan hiç yağ olmadığından dolayı cildi de transparan durumda. Ancak 15. Haftaya gelindiğinde cildi daha da gelişmiş duruma gelecek ve hatta ilk saçları da çıkacak. 13. Haftada bebeğinizin bağırsağı da daha hareketli artık, bebeğin pankreası insülin üretmekte, pankreas, doğum sonrasında bebeğin şeker seviyesini ayarlamakta ki temel organı olacak. Bebeğiniz beyni de gelişmekte: Beyin geliştikçe, bebeğinizin hareketleri üzerindeki kontrolleri artacaktır. 10 hafta sonra ise bebeğinizin beyni tamamen gelişmiş olacaktır. Karaciğerinden safra sıvısı salgılanır, bebeğiniz içinde bulunduğu amnion sıvısını yutarak idrar olarak çıkartır ve oda amnion sıvısına karışır.

Gebelikte 13. hafta itibari ile Anne adayındaki değişim ve gelişim

       Bebeğinizin gelişimi devam ettikçe sizin de rahminiz büyümeye, bunun etkisiyle de gerilmeye başlar. Bu gerilme kasıklara bir baskı uyguladığından bazı kadınlarımızda bu hafta itibari ile kasık ağrıları ve hafif sancılar yaşanabilmektedir. Bu hafta itibari ile mide bulantılarınız ve kusmalarınız oldukça azalacağından dolayı daha rahat bir hamileliğe de adım atmış oluyorsunuz. Bu sizin enerjinizi de arttıracaktır. Bulantı ve kusmaların geçtiği bu dönemde anne adayında kullanılan folik
asitin de neden olabileceği, memelerde duyarlılık, midede yanma ve ekşime, baş ağrısı, kabızlık gibi şikâyetler devam edebilir. Artık karnınız büyümeye başlamıştır. Bu hafta itibari ile anne adayında cilt sorunları da yaşanmaya başlar. Değişen hormonların etkisi ile cildinizde de gebelik maskesi adını verdiğimiz chloasma görülebilir. Ancak bu her 13. Haftalık kadında görülecek diye bir durum yok. Bu lekelenmeler ağırlıklı olarak doğumdan sonra düzelir. Bir de vücudunuzda çatlaklılar meydana gelebilir. Özellikle de karın bölgesinde. Çünkü genişleyen rahim karnınızda da gerilme meydana getirecektir. Artık vücudunuzu genişliyor. Bu haftalarda anne adayları hamilelik kıyafetleri almaya başlamaktadır.

Gebelikte 13. Hafta da beslenme düzeni

       Hamilelik süresince beslenmede anne adaylarına en çok bol sıvı tüketmeleri konusunda uyarılarda bulunuruz. Özellikle de su tüketimi hem anne hem de bebek sağlığı açısından son derece önemlidir. Unutmayın ki siz artık 2 canlısınız ve bebeğinizin suya, suyun içerisindeki florüre oldukça ihtiyacı var. Bu onun diş gelişimi açısında gerekli bir besindir. Bu nedenle kilo alımınızı da dengeleyecek olan suyu ihmal etmeyiniz. Günlük olarak 2-3 litre suyun tüketilmesi gerekiyor. Eğer bu kadar suyu içmekte zorlanıyorsanız en azından yemeklerden önce ve sonra su içiniz. Yemek esnasında ise içmemeniz daha iyidir.

       Hamilelikle anne adaylarının almalarının zorunlu olduğu diğer bir şey ise demirdir. Çünkü gebelik esnasında annede demir eksikli görülür. Bu en sık karşılaşılan sorunlardandır. Hem bu eksikliği karşılamak hem de bebeğin doğumdan sonra kullanacağı demiri depolamak adına içerisinde demir barındıran besinlere ağırlık vermelisiniz. Demir bakımından zengin besinler yağsız kırmızı et, ton balığı ve karaciğerdir. Hayvansal yiyeceklerdeki demir, sebze ve kuru meyvelerden alınan demirden daha kolay bağırsaklardan emilir. Et yemeyen anne adaylarının aldıkları gıdalardaki demirin emilimini artırmak için C vitamini açısından zengin gıdalarla beslenmeleri gerekir.

      Beslenme konusunda anne adaylarının merak ettiklerinden biri de ne kadar yemesi gerektiğidir. Daha önce de dile getirmiştik. Bir anne adayının hamileliği süresince günlük olarak ekstradan 300 kalori alması yeterlidir. Normal bir insan bedeni ortalama olarak 2200 kalori ile günlük beslenir. Siz günlük maksimum 2500 kalori alabilirsiniz. Bebeğiniz henüz çok küçük ve daha sizin yediklerinizden besin almıyor. O nedenle de ilk haftalarda bebeğinizi düşünerek çok yemenizin ona bir faydası yoktur. Her gün bir bardak süt için ve tam buğday ekmeği tüketin. Yine de kalori saymakla uğraşmayın siz yemek seçiminizi sağlıklı yapın ve doktorunuz da aldığınız kiloların yeterli olduğunu düşünüyorsa, boşu boşuna kendinize eziyet etmeyin. Bebeğinizin gelişiminde olumlu etken olan protein, demir ve kalsiyumu beslenmenizden eksik etmeyin. Bir günde 71 gram protein almanız gerekmekte. Bunu et, yumurta, süt ürünleri, kabuklu yemişlerden, soyalı ürünlerden alabilirsiniz. Günde üç porsiyon bunlardan yemeniz yeterli protein almanızı sağlar. Balık da başka bir protein kaynağıdır. Günde 27 mg demir almak, hamilelikte çok görülen demir eksikliğine birebirdir. Demir daha çok hayvansal ürünlerde bulunur. En iyi kaynağı da yağsız kırmızı ettir. Et yemiyorsanız mercimek, ıspanak gibi besinlerden demir ihtiyacınızın bir kısmını sağlayabilirsiniz. Bir günde yaklaşık 1,000 mg kalsiyum almanız gerekmektedir.Bebeğinizin diş ve kemik gelişimi için kalsiyuma ihtiyaç vardır. Eğer yeterince kalsiyum almazsanız bebeğiniz sizin vücudunuzda ki kalsiyumu alacak ve siz kalsiyum eksikliği çekeceksiniz. Taze sebze ve meyve yemek kabızlığı engeller ve gaz sorununa birebirdir dolayısıyla hala beslenmenize dikkat etmelisiniz.Gebelikte kabızlık hakkında ayrıntılı bilgi için konumuzu okumak için tıklayın

Gebelikte 13. Hafta da anne adayına öneriler

       13. hafta ile birlikte anne adayında mide bulantılarının ve kusmaların azaldığını ve bunun da anneye eski enerjisini kazandırdığını belirtmiştik. Bu enerjinizi olumlu yönde kullanmanızda fayda var. Mide bulanmaları azaldığından iştahınızda artış yaşanması muhtemeldir. Bu nedenle de önceki haftalara oranla daha fazla miktarda bir beslenme söz konusu. İşte artan enerjinizi bu hafta itibari ile yapacağınız basit egzersizlerde kullanabilirsiniz. Biz uzmanlar gebeliğin ilk aylarında anne adaylarına sporu da öneririz. Ancak ve anca bir düşük riskiniz yoksa bedenen ve sağlık açısından sizi zorlayan bir durum yoksa bu geçerlidir. Spordan kastımız bir spor salonuna giderek ağır bir program uygulamak değildir. Yürüyüş, yüzme ve zorlanmadan koşmadır. Evet ilk haftalarda yorgunluk mide bulantısı nedeniyle oldukça enerjisizdiniz. Artık kendinizi biraz toparlamanın zamanı geldi. 9 ay boyunca sürekli yiyip içip yatmayı umarız ki düşünmüyorsunuzdur. Unutmayın ki hamile de olsanız sizin de vücut sağlığınızı korumanız gerekiyor. Hamilelik size kendinizi salma hakkı vermez. Hamile kadınlar için egzersiz, krampları, kaslardaki gerginliği en aza indirir, dolaşımı hızlandırarak bacaklarda ve ayaklarda oluşan ödemleri azaltır. Ancak yapılan egzersizleri belli bir düzeyde tutmak gerekir. Kendinizi çok zorlamamalısınız. Küçük basit esnetme hareketleri ile başlayabilirsiniz. Zamanla vücudunuzun daha esnek olacağını göreceksiniz. Bu ilerde doğumunuzu da daha rahat yapmanızı sağlayacak. . Egzersiz için düzenli bir program yapmak gerekir. Egzersiz yaparken yaşanan su kaybını önlemek için bol miktarda su içilmelidir.
13. hafta ile birlikte diğer bir deyimle ikinci üç aylık dönemde, kadınlarda libidoda artış görülür. Bunun nedeni ise vücuttaki kan dolaşımının oldukça artmasıdır. Hormonal değişikliklerin de buna etkisi vardır.Libidonun artması cinsel paylaşım isteğini de arttırır. Eşinizle bu durumu paylaşınız. Eğer eşiniz bebeğinize bir zarar geleceğinden endişeleniyorsa, bunda bir sakınca yok. Cinsel birleşim bebeğinize zarar vermez. Bunu doktorunuza da danışabilirsiniz.

Gebelik döneminde çalışmak

       Gebelikte çalışma anne adayının güvenliği ile alakalı bir sorun olmadığı müddetçe bir sakıncası yoktur. Yani ağır kaldırılan ve bebeğe zarar verecek işler olmadığı müddetçe anne adayının çalışmasında hiçbir sakınca yoktur. Düzenli kontroller ve doktor tavsiyelerine uyulması gereklidir.

Anne adayına tavsiyeler

    Gebeliğiniz müddetince kafeinden ve kafein içeren yiyecek ve içeceklerden uzak durun.

Baba adayına tavsiyeler

    Gebelik boyunca egzersiz konusunda eşinize destek olun. Yapacağınız tüm egzersizleri mutlaka doktorunuza sorun. Hangi sporları yapabilir hangilerinden uzak durmalı öğrenin.

GEBELİĞİN 13. HAFTASINDA ANNE VE BEBEKTE MEYDANA GELEN DEĞİŞİKLİKLER – VİDEO

 

Bu Haber 1.078.274 kez okunmuştur.

Eklenme Tarihi : 26.06.2012 Sal 08 : 26

YORUM YAZ
  1. cansin dedi ki:

    merhaba 13 haftalik gebeyim kilom 59 boyum 1.68 her gecen gun zayifliyorum hic kilo almadim ve hala kasik agrilarim devam ediyo 10 haftalikken kirmizi nokta kadar kucuk bi leke gelmisti ve telaslanmistim ama bu aralar gene kasiklarimda kraplar var sanki oyuluyo gibi geliyo rica etsem neler yemeliyim nelere dikkat etmeliyim bu yasadiklarim normalmi bide nemzn cinsiyet ogrenmeliyim simdiden tesekkur ederim hocam

    1. admin admin dedi ki:

      Merhabalar, kramp ve ağrılar için magnezyum ve potasyumdan zengin beslenmek rahatlatıcı olabilir. Koyu yeşil yapraklı sebzeler, patates, kavun, kuru meyveler, kuru baklagiller, kuru yemişlerin tüketimine ağırlık verin. Lekelenme ve ağrılar için mutlaka doktorunuza danışın. Kilo kaybı ikinci trimester ortaları geçecek, kilo alımınız başlayacaktır. İlk etapta bebeğin aşırı kalori gereksinimi yoktur ancak zaman içerisinde artacaktır. Bebeğin büyüme ve gelişmesi için gerekli olan besin öğelerini sağlamaya çalışın. Günde 2 litre su için, düzenli beslenmeye çalışın. Ara öğün uygulayın. Süt ve ürünlerinden 4 bardak, et ürünlerinden 3-4 köfte kadar, tam tahıllardan 8 dilim kadar, 3 porsiyon meyve ve 2 porsiyon sebze, sağlıklı yağlar ve kuru yemişlerden 4-5 tatlı kaşığı tüketmeye dikkat edin.Anne karnında bebeğin cinsiyeti kesin olarak gebeliğin 16. haftasından itibaren ultrasonda izlenir.