40 haftalık hamilelik süresince sizin yanınızdayız

Gebelikte abur cubur tüketmenin zararları ?

Gebelikte abur cubur tüketmenin zararları ?

GEBELİKTE BOŞ KALORİLİ GIDA TÜKETİMİ

Gebelik süreci, anne adaylarının beslenmelerine en çok dikkat ettikleri dönemlerden biridir. Tükettikleri her gıdayı bebekleri ile paylaştığını bilen anneler abur cubur yemek istediklerinde endişe yaşıyor veya nasıl tüketmeleri gerektiği konusunda kararsız kalıyorlar. Bu yazıda abur cubur ürünleri tanıyarak tüketmenin size ve karnınızdaki bebeğe etkilerini inceleyeceğiz.

Tükettiğimiz gıdalar, besin öğeleri içerirler. Bunlar temel olarak proteinler, karbonhidratlar ve yağlardır. Karbonhidratlar temek enerji kaynağıdırlar ve B12 haricindeki B grubu vitaminlerden zengindirler. Yağlar; hormonlar ve vitaminlerin yapısına katılırlar, vücut ısısını düzenlerler. Proteinler ise vücudumuzun çalışmasında, yaşamsal fonksiyonların düzenlenmesinde görevlidir. Bu besin öğelerini içeren gıdaları tüketmek size ve bebeğinizin gelişimine katkı sağlayacaktır. Süt ve süt ürünleri, et ve et ürünleri, baklagiller, tahıllar, meyve ve sebzeler, yağlar bu besin öğelerini değişen oranlarda içerirler. Tüm bu besin gruplarından yeterli ve dengeli beslenmek sağlığınızı korumak açısından gereklidir.

Ancak bazı gıdalar vardır ki boş kalori kaynağı adını verdiğimiz bu gıdalar besleyici öğeler içermezler. Buna karşın yüksek oranda şeker, yağ içermeleri nedeniyle günlük beslenme düzeyinde sınırlı ve isteğe bağlı olarak yer almalıdır.

ABUR CUBURLAR NE İÇERİYOR?

Şeker; şeker pancarı ve şeker kamışından elde edilen doğal bileşiktir. Genel olarak sakaroz adıyla bilinen saf karbonhidrattır. Günlük diyetle tüketilen toplam şeker miktarını besinlerin doğal olarak yapısında bulunan ve besinlerin işlenmesi sırasında ilave edilen (eklenen şeker) şeker oluşturur. Şeker; besinlere ve içeceklere tat vermek, dayanıklılığını/ raf ömrünü artırmak, yapısını ve kıvamını sağlamak amacıyla eklenmektedir.

Ambalajlı ürünlerin etiketinde; “beyaz şeker, yarı beyaz şeker, rafine şeker, şeker çözeltisi, invert şeker çözeltisi, invert şeker şurubu, glukoz şurubu, kurutulmuş glikoz şurubu, susuz dekstroz, dekstroz mono hidrat, toz dekstroz, pudra şekeri, kahverengi şeker, laktoz, maltoz, fruktoz, fruktoz şurubu, mısır şurubu, maltoz şurubu ve ham kamış şekeri” ifadesi o ürünün şeker içerdiğini gösterir.

Şeker içeren besinler

  • Hamur işleri (kek, pasta, kurabiye, bisküvi, diğer şerbetli fırıncılık ürünleri) ve sütlü tatlılar
  • Reçel, marmelat, bal, pekmez
  • Gazlı ve/veya alkolsüz içecekler, limonata, şekerli meyve içecekleri, spor içecekleri, enerji içecekleri
  • Dondurma, sütlü/sütsüz buzlu ürünler
  • Şekerlemeler (akide şekeri, lokum, pişmaniye) ve helvadır.

Gebelik süresince boş kalori kaynağı gıdaları tüketmenin zararları nelerdir?

►Bebeğinizin sağlıklı bir gelişim kaydedebilmesi amacıyla büyüme ve gelişmesi için gereksinimleri olan gıdaları tüketmeniz gereklidir. Şeker içeren boş kalori kaynağı olan gıdaları aşırı tüketmek bebeğinizin gelişimini yavaşlatabilir. Aynı zamanda iştahınızı azaltarak sağlıklı gıdaların tüketilebilirliğini etkiler. Aynı zamanda sürekli şekerli gıdalar tüketmek, ilerde bebeğinizin de bu yönde eğilim göstermesine yol açar.

►Şeker eklenerek hazırlanan gıdalar yüksek kalori içerirler ve vücudunuzda yağ oranını artırarak sağlıksız kilo almanıza neden olurlar. Preeklampsi, iri bir bebek doğurma, preterm doğum (erken doğum), gestasyonel diyabet gibi çeşitli komplikasyonlar riskine sokabilir. Uyku apnesi, doğum kusuru, düşük ve ölü doğum riskinde artışa neden olabilirler.

►Sindirim problemlerine, gaza, şişliğe ve hazımsızlığa neden olabilir. Ayrıca, boş kalori kaynağı olan yiyecekler bağırsak hareketleri için şart olan lif ve posa içeriğinden yoksundurlar. Bu nedenle fazla abur cubur tüketmek kabızlığa neden olur.

►Gebelik şekeri riski: Abur cubur tüketimini sınırlandırmadığınızda vücudunuza fazla miktarda şeker alırsınız. Bebeğinize de plasenta yolu ile geçecek bu şeker fazlalığı, gestasyonel diyabet riskini arttırır.

►Nişasta içeren gıdalar yüksek ısıda pişirildiklerinde akriamid denilen bir yapı oluşur. Ekmekte, patates kızartmasında, fırıncılık ürünlerinde gözlenen yanıksı kahverengi yapı kanserojen etki içerir. Yüksek akrilamid bebeklerde düşük baş çevresi ve düşük doğum ağırlığı ile birlikte gözlenmektedir.

HAMİLELİKTE ABUR CUBURLARDAN NASIL UZAK KALINABİLİR?

►İlk husus aşırı abur cubur tüketmemeye karar vermek, abur cubur tüketimini sınırlandırarak kontrol altına almaktır. Bunun içinse, evde abur cubur tarzı gıdaları kolay ulaşamayacağınız, erişmesi zahmetli olan yerlere kaldırın. Baştan karar verdiğiniz miktarı tüketin, fazlasını başkaları ile paylaşarak yeme ihtimaliniz olan miktarı uzaklaştırın.  Evde sürekli abur cubura alternatif sağlıklı atıştırmalıkları bulundurun. Mümkün olduğunca daha az katkı maddesi ve kaliteli malzeme içeren ev yapımı atıştırmalıkları tercih edin. Tüketmeden önce önünüzdeki süreci kutlamaları, davetleri, bayramları, yıl dönümü gibi özel günleri planlayın. Bu plana bağlı olacak tüketmeyi tercih edeceğiniz gıdaları belirleyip bu kurala bağlı kalmaya çalışın.

►Kuru meyveler, yulaflı gevrekler, kuru yemişler, patlamış, haşlanmış mısır çeşitleri, süt ürünleri hem besin gereksinimlerinizi karşılamaya yardımcı olur hem de sağlıksız yüksek kalorili gıdalar tüketmenizin önüne geçer.

►Bir besin günlüğü tutun, tükettiğiniz gıdaları ne sıklıkla ve ne kadar tükettiğiniz görebilirsiniz. Bu sayede onlara karşı koymanız daha kolay olacaktır.

►Kendinize uygun bir damak tadı oluşturun ve evde hazırlanan yemekleri tercih edin.

►Öğün atlamayın, aç kalmak abur cubur tüketmeye eğiliminizi artırır. Ara öğün uygularsanız abur cubur miktarını kolaylıkla azaltabilirsiniz.

Diyetisyen Çiğdem Öteleş

 

Bu Haber 4.521 kez okunmuştur.

Eklenme Tarihi : 25.01.2018 Per 01 : 25

YORUM YAZ

Henüz yorum yapılmamış.