reklam-alani
40 haftalık hamilelik süresince sizin yanınızdayız

Gebelikte B vitamininin önemi ve faydaları

Gebelikte B vitamininin önemi ve faydaları

Enerji metabolizmasında görev alan B grubu vitaminleri gebeler açısından büyük önem taşıyor. B grubu vitaminler suda çözündükleri ve vücutta depolanamadıkları için anne adaylarının beslenmelerinde günlük alımları önemlidir. Bu vitaminler bebeğinizin büyüme ve gelişmesini sağlarken, sizin de enerji metabolizmanızı düzenleyerek yaşamsal fonksiyonları yerine getirmenizi sağlayacaktır.

Gebelikte B 1 vitamini ( Tiamin)

B grubu vitaminleri içerisinde ilk tanınanı olan tiamin, parlatılmış pirinç yiyen Japon denizcilerde tespit edilmiştir. Enzimlerin yapısına katılır. İştah ve sinir fonksiyonlarını destekler. Sinir hücresi membranında özel bir alanda görev yapar.  Doku ve kaslarda yanıt tiamine bağlıdır. Eksikliğinde sinir sisteminde bozukluklar, duyu ve refkleks kaybı, hareket güçlüğü, kas zayıflığı, ödem, kalp yetmezliği, kalp büyümesi, iştahsızlık, sindirim güçlüğü görülebilir. Bebeğin beyin gelişiminde önemli bir rol oynamaktadır.

Buğday ruşeymi (özü), yulaf kepeği, keten tohumu, bulgur, mısır gibi tam tahıllarda, kırmızı mercimek, kuru fasulye, nohut gibi kuru baklagiller ile antep fıstığı, yer fıstığı, fındık gibi kabuklu kuru yemişlerde yüksek oranda bulunur.  Tam tahıllar, tohumun özünü ve kabuğunu içerdiğinden tiamin oranları rafine karbonhidratlara göre yüksektir. Pirincin kabuğu açılmış olduğundan, bulgura göre tiamin kayıpları gözlenir. Isıya hassas bir vitamin olduğundan kolaylıkla kayba uğrayabilir. Bu nedenle kuru baklagiller kaynar veya sıcak suda değil, oda ısısındaki suda ıslatılmalıdır. Yemeklerin doğrudan musluk suyu ile pişirilmesi klorun etkisi ile tiamin kaybını artırır. Bu nedenle yemekler kaynatılmış musluk suyu ile hazırlanmalıdır.

Gebelikte Ne kadar tiamin alınmalıdır?

Gebelik ve emzirme döneminde B1 vitamininin önerilen günlük düzeyi (RDA), bir kadının yaşından bağımsız olarak 1.4 miligram (mg) ‘dır.  Birden fazla bebek bekleyen kadınlar tiamin alımını arttırmalıdır. Eğer yeterince tam tahıllı ekmek, bulgur, makarna, kuru baklagiller tüketiyorsanız tiamin takviyesi almanız gerekmez.

Gebelikte B 2 Vitamini ( Riboflavin)

Riboflavin olarak da bilinen B2 vitamini, vücudun birçok reaksiyonunda rol oynayan bir ko-enzimdir. Sarı – yeşil floresans pigment olarak tanımlanmıştır. Vücutta karbonhidrat, protein ve yağ metabolizmasında görev alır. Demirin emilimi ve taşınmasında gereklidir. Sağlıklı cilt, iyi görme, büyüme ve gelişme, bebeğin kası, kemiği ve sinir sisteminin geliştirilmesinde belirgin bir rol oynar. Riboflavin eksikliğinin belirtileri deri döküntüleri, ışığa hassasiyet, anemi, dermatit, kırmızı (kuru ve kırmızı) dil ve dil şişmesi, ağızda yaralar, dudak ve burun çevresinde çatlama ve kuruluktur.

B2 vitamini içeren besinler nelerdir ?

Sut, yoğurt, peynir (lor, çökelek) ve sut tozu gibi sütten yapılan besinler, badem, yumurta, et ürünleri, tam tahıllı ekmek, ruşeym gibi gıdalar riboflavin kaynaklarıdır. UV ışınları gıdalardaki riboflavini yok edebilir, bu nedenle bu gıdalar şeffaf olmayan opak kaplarda saklanmalıdır. Yoğurtta bulunan yeşilimsi renkli suyu atmak da riboflavin kaybına neden olur.

Gebelikte Ne kadar riboflvin alınmalıdır?

Gebelik sırasında B2 vitamininin önerilen günlük alım düzeyi (RDA) 1,4 mg’dır. Emzirme döneminde riboflavin alımını artırmanız gerekir.

Gebelikte B 3 vitamini ( Niasin)

Niasin olarak da bilinen B3 vitamini, her ikisi de gıdanın enerjisini serbest bırakmaya yardımcı olan nikotinamid ve nikotinik asit olmak üzere iki formda bulunur. Arteriosklerozisin tedavisinde kolesterol düşürücü olarak kullanılır. Karaciğer yağlanması, peptik ülser ve diyabette önemlidir. Cilt, sinir sistemi ve mukoz zarı sağlıklı tutar. Bebeğin beyninin gelişimi için gereklidir.

Yumurta, tavuk, hindi, balık ve diğer deniz ürünleri, süt gibi hayvansal kaynaklı ürünler, maya, mantar, sert kabuklu yemişler (fındık vb.) zenginleştirilmiş ekmek ve bulgur gibi tam tahıllar, kırmızı et ve ürünleri, kuru baklagiller niasin kaynaklarıdır.

Gebelerin niasin gereksinmesi ne kadardır?

Gebelerin ve emziren kadınların niasin gereksinmesi 6.7 mg/ 1000 kkal’dir. Triptofan aminoasitinden de vücut tarafından niasin sentezlenir. Bu nedenle genellikle eksikliği gözlenmez.

Gebelikte B 5 vitamini ( Pantotenik asit)

Vitamin B5 veya Pantotenik Asit, hücrelerdeki çeşitli kimyasal reaksiyonlar için gerekli olan koenzim A’nın bir bileşenidir. Proteinlerin, karbonhidratların ve yağların metabolizması için yararlıdır. Eksikliğinde mikroplara karşı antikorlarda azalma, mineral ve su metabolizmasında bozukluklar görülebilir. Büyüme geriliği ve sindirim sisteminde bozukluklara yol açar. Yetersizliğinde laboratuar hayvanlarında kısırlık, ölü doğum gözlenmiştir.

Gebelikte ne kadar B5 vitamini alınmalıdır?

Gereksinimi gebelerde 5 mg, emziren annelerde 7 mg’dır. Pantotenik asit neredeyse tüm gıdalarda bulunur ve bu nedenle ek alıma ihtiyacınız yoktur. Yumurta sarısı, et, balık, yumurta, süt ve kuru baklagiller pantotenik asit içerirler. Hamileyken vitamin B5 eksikliği nadir gözlenir. Ciddi beslenme bozukluğu olan veya diyette veya toksemiden mustarip (gebelikte anormal bir durum) olan kadınlarda eksikliği riski oluşabilir.  

Gebelikte B 6 vitamini ( Pridoksin)

Piridoksin olarak da bilinen vitamin B6, vücudunuzun karbonhidratları, proteinleri ve yağları metabolize etmesi için şarttır. Kırmızı kan hücreleri, nörotransmitterler ve antikorları oluşturmaya yardımcı olur. Bu nedenle eksikliğinde anemi görülür. Kalp damar hastalıklarının önlenmesinde önemli bir vitamindir. İmmün sistem fonksiyonu olduğundan kanser önleyici etkileri olabilir. Bebeğinizin beyin ve sinir sisteminin gelişimi için gereklidir. Bebeklerde düşük doğum ağırlığını önlemeye yardımcı olur. Folik asit ile beraber nöral tüp defektine karşı koruyucudur.

Ne kadar pridoksin alınmalıdır?

0.016 mg/ g protein/ gün gereksinmesi vardır. Et, tavuk, balık, kuru baklagiller, yağlı tohumlar, yeşil yapraklı sebzeler, muz ve patates iyi kaynaklarıdır. 

Gebelikte B 7 Vitamin (Biotin):

B7 vitamini veya biyotin veya H vitamini, tiamin gibi yapısında kükürt içeren bir vitamindir.

Yediğiniz gıdalardan enerji üretir. Bu nedenle, karbonhidratları, proteinleri ve yağları parçalayan enzimlerin oluşturulması için gereklidir. Hamilelik sırasında embriyonik büyüme için gereklidir. Ani bebek ölümü sendromunda bebeklerin karaciğerinde biotin düşük bulunmuştur. B7 vitamini eksikliğinin belirtileri arasında bulantı ve kusma gibi sindirim sistemi bozuklukları, sinir sistemi bozuklukları, deride yaraların kapanmaması sayılabilir.
Araştırmalar, gebelik sırasında biyotinin hızla parçalanıp beslenme düzeyinin düştüğünü belirtmektedir. Birçok hayvan türünde doğum kusurlarına neden olduğu bilinmektedir.

Gebelerde biotin ihtiyacı ne kadardır?

Gebelik sırasında önerilen günlük B7 vitamini miktarı 40 mg’dır. Emizren annelerin 45 mg alması önerilir. Zengin kaynakları yumurta sarısı, domates, karnabahar, mantar, maya, kuru baklagil ve yağlı tohumlardır.

Gebelikte B 9 Vitamini ( Folat, sentetik hali folik asit)

B9 vitamini veya folat, hamilelik sırasında gereksinimi karşılanması gereken en önemli B vitamini. Sinir tüpü, bebeğinizin beyninin ve omurgasının geliştiği embriyonun bir bölümüdür. Nöral tüp dediğimiz bu yapı, siz henüz gebeliğinizi bilmeden önce çok erken bir aşamada oluşur. Folik asit  nöral tüpün kapanmasını sağlar. Sinir sistemi gelişimi ve spina bfida gibi omurga hastalıklarının oluşmasını önlemeye yardımcı olur. Gebelikte folat ve takviye folik asit alımı yetersiz olan gebelerin bebeklerinde nöral tüp kapanmayabilir. Bu nedenle, gebe kalmaya çalıştığınız andan itibaren folik asit takviyeleri almak önemlidir. Folik asitin nöral tüp defekti dışında vücuda bir çok faydası vardır. Anemi oluşumunu önlemek için kırmızı kan hücrelerinin üretiminde gereklidir. DNA sentezi, plasenta büyümesi ve bebeğinizin gelişimi için önemlidir. Hücre çoğalmasını ve bağışıklığı destekler. B12 vitamininin aktifleşmesi için gereklidir. Yetersiz tüketiminde halsizlik, yorgunluk, büyük ve şişmiş dil, kalp damar hastalıkları gözlenebilir.

Gebelikte Folik asit gereksinimi ne kadar?

B9 vitamininin önerilen günlük alım miktarı gebelik sırasında 600 mcg’dır. Folik asit, yeşil ve kırmızı mercimek, ıspanak, pazı, brokoli, maydanoz gibi koyu yeşil sebzelerde, portakalda, kuru fasulye, bezelye, fıstık ve fındıkta bol bulunur. Hassas bir vitamin olduğundan sebzelerin oda ısısında saklanması, yüksek ısıda bol su ile pişirilmesi ile kayba uğrar.

Gebelikte B 12 vitamini ( Kobalamin)

Suda çözünen kırmızı kristal yapıdadır. Kırmızı rengi yapısındaki ağır metal kobalttan alır. Yeterli emilmesi için mide asitinde bulunan intrinsik faktöre ihtiyaç vardır.  Kırmızı kan hücrelerinin yapımında, kemik hücre aktivasyonunda, protein metabolizmasında görevlidir. Kalp hastalıkları ve sinir hasarına karşı korur. Anne karnındaki bebeği nöral tüp defektine karşı korumada folat ile beraber çalışır. Vücutta depo edilir. Eksikliğinde kas zayıflığı ve nörolojik bozukluklar görülür.

Gebelikte B 12 vitamini gereksinimi ne kadardır?

Gebeler 4.5 mcg, emziren anneler 5 mcg gereksinime sahiptir. Vegan gebeler ve vejetaryen annelerin bebekleri B12 eksikliği açısından risk altındadır. Bitkisel kaynaklı besinlerde bulunmaz. Kırmızı et, balık, tavuk eti, yumurta, süt ürünlerinde ve peynir çeşitlerinde bulunur. Isıdan etkilenir. Sütlerin uzun süre kaynatılması sırasında vitamin kayıpları oluşur.

Diyetisyen Çiğdem Öteleş

Bu Haber 1.443 kez okunmuştur.

Eklenme Tarihi : 19.02.2018 Pts 10 : 19

YORUM YAZ

Henüz yorum yapılmamış.