40 haftalık hamilelik süresince sizin yanınızdayız

Gebelikte bebeğin kilo alması için nasıl beslenilmelidir ?

Gebelikte bebeğin kilo alması için nasıl beslenilmelidir ?

Sitemizin yorum kısmından anne adayları tarafından sıkça sorulan soruların başında gelen ”gebelik döneminde bebeğin kilo alması için nasıl beslenmeliyim ?” , ”hamileyken bebeğe kilo aldıran besinler nelerdir ?” sorularının cevabını diyetisyen Çiğdem Öteleş detaylı bir makale ile ele aldı.

GEBELİKTE BEBEĞİN YETERLİ KİLO ALMASI NEDEN ÖNEMLİDİR?

Gebelikle beraber anne adayının vücudunda bazı değişimler olur. Anne adayı hem her an büyüyüp gelişen bebeğini beslemeye hem de kendi vitamin ve mineral gereksinmelerini karşılamaya çalışır. Aynı zamanda depo maddelerini dengede tutması gerekir. Bu nedenle beslenmesine her zamankinden daha çok dikkat etmek durumundadır.

Gebelik süresince yeterli ve dengeli beslenen anne adaylarının bebeklerinin diğer bebeklere göre daha sağlıklı oldukları yapılan araştırmalarla kanıtlanmıştır.

Gebelik süresince annenin yetersiz ve dengesiz beslenmesiyle bebekte oluşabilecek sorunlar; prematüre doğum, düşük doğum ağırlıklı bebek, ölü doğum, doğumun ilk günlerinde ölüm ve bilişsel bozukluklardır. Yetersiz kalori alımında, bebeğin büyüme ve gelişmesi için kullanılacak olan proteinler enerji gereksinimi için kullanılır. Miadında (zamanında) doğduğu halde, yeterli beslenmemeye bağlı olarak doğum ağırlığı ve boyu eksik bebekler doğabilir. Gebelik süresince gereksiz kalori kaynağı olan, bebeğin büyüme ve gelişmesine katkı sağlamayan gıdalarla aşırı beslenmek, faydalı olan maddelerin vücutta kullanılabilirliğini azaltır. Bebeğin gelişimini yavaşlatabilir. Bu nedenle annenin yeterli kilo alımı ve gereksinimleri karşılaması önemlidir. Bu da sınırsız kalori alımı ile değil dengeli beslenme ile sağlanır.

GEBELİKTE BEBEĞİN YETERLİ KİLO ALMASINA ETKİ EDEN FAKTÖRLER

PROTEİN ALIMI

Proteinler; anne karnında bebeğin büyüme ve gelişmesi, bağışıklık sistemi, bazı hormonların oluşumu, görme ve enzimler için gereklidir. Anne karnındaki bebeğin büyüme ve gelişmesi için temel şarttır. Anne adayı için de hücre yenilenmesi, kan yapımı, doku onarımı, sindirim, solunum, sinir sistemi gibi bütün vücudu ilgilendiren faaliyetlerin sağlıklı çalışması için gereklidir. Gebelik boyunca protein alımının yetersiz olması düşük doğum ağırlıklı bebek doğmasına neden olur.

Protein bulunan besinler nelerdir ?

Et, yumurta, kuru baklagiller, yağlı tohumlar, süt ürünleri yüksek protein içerirler. Bazı sebzeler ve tahıllarda da protein bulunur. Buğday ruşeymi, soya, kabak çekirdeği gibi bitkisel gıdalar da yüksek protein içerir. Gıdaların içerdiği proteinin miktarı kadar vücutta kullanılabilirliği ve kalitesi de önemlidir. Bir gıdanın protein kaynağı olmasını kaliteli proteini yüksek oranda içermesi belirler.

Beslenmemizde önemli yeri olan yumurta protein kalitesi en yüksek besindir. Yapılan çalışmalar, yumurta proteinlerinin % 100 oranında vücut proteinlerine dönüştüğünü göstermiştir.

DEMİR

Demir eksikliği, prematürelik (37. Haftadan erken doğum), düşük doğum ağırlığı (2500 gramdan hafif bebek), bebek ölümleri, annede kilo alımının azalması gibi olumsuz durumlara yol açmaktadır. Anne karnındaki bebeğin vücudu, her an büyüyüp gelişir, yeni hücreler ve dokular sentezlenir. Bu yeni dokuların oksijen gereksinmesi vardır. Demir, dokulara oksijen taşıyan hemoglobin maddesinin yapısına katılır.

Demir içeren besinler nelerdir ?

Gebe beslenmesinde vücut tarafından kolaylıkla emilen kırmızı ete ağırlık verilmelidir. Demir emilimini artırmak için demir kaynakları (kümes hayvanları, yumurta, kuru meyveler, kuru baklagiller, pekmez, tam tahıl ve zenginleştirilmiş tahıl ürünleri) C vitamininden zengin besinler (taze meyve ve sebzeler) ile beraber tüketilmelidir. Ayrıca demir emilimini engellediği için yemeklerle birlikte çay-kahve tüketiminden kaçınılmalıdır. Yemekle çay arasına en az 1 saat vakit girmelidir.

KALSİYUM VE FOSFOR

Kalsiyum ve fosfor, bebeğin kemiklerin ve dişlerin minerilizasyonununda, enerjinin üretiminde, hücre yapımında ve asit-baz dengesinin kurulmasında gerekli olan minerallerdir. Süt ve süt ürünleri ( süt, yoğurt, ayran, kefir, süt tozu) kalsiyum ve fosforun en iyi kaynaklarıdır. Bunların dışında kaşar peyniri, beyaz peynir gibi peynir çeşitleri, ıspanak, brokoli, marul, kara lahana, pazı, maydanoz gibi koyu yeşil yapraklı sebzeler, fındık, ceviz, badem gibi kuru yemişler, kuru fasulye, nohut, yeşil mercimek, barbunya gibi kuru baklagiller, dondurma, tahin, pekmez, portakal gibi gıdaları beslenmenizde yeterli düzeyde tüketmelisiniz.

İYOT

Gebelikte iyod eksikliği, anne karnındaki bebeğin hormonlarının yetersiz salgılanmasına neden olur. Bu durum bebekte fiziksel ve zihinsel gelişmenin duraklamasına yol açar. İyodu yetersiz olan annelerden doğan çocuklarda görülen kretenitizm, zihinsel yetersizlik, spastik motor bozukluğu, kas erimesi, konuşma güçlüğü ya da sağırlık ve dilsizlik ile karakterize bir hastalıktır. İyod kaynağı su ve deniz ürünleridir. Anne adayları tuzu iyotlu tüketerek, yeterli sıvı alarak iyot gereksinmesini karşılarlar.

FOLİK ASİT

Folik asit, hücre çoğalması, kan hücrelerinin yapılması ve bebeğin merkezi sinir sistemi (beyin ve omurilik) gelişimi için önemlidir. Bebeğin sinir sistemi daha gebeliğin oluşmasıyla birlikte, çok hızla gelişmeye başladığı için, özellikle gebeliğin ilk haftalarında alınması çok önemlidir. Folik Asit yetersizliği durumlarında meydana gelen Nöral Tüp Defektleri ciddi doğumsal kusurlardır. Gebelikten önce ve gebeliğin ilk 3 ayında folik asit kullanımı nöral tüp defekti riskini azaltmaktadır. Son çalışmalarda folik asit ile nöral tüp defektleri arasında bir ilişki olduğu gösterilmiş, günde 400 mikrogram folik asit alımının nöral tüp defektlerini %70 oranında azalttığı bulunmuştur. Bu nedenle, özellikle ilk trimester olmak üzere gebelik süresince folik asitten zengin beslenmek önemlidir. Ispanak, pırasa, semizotu, marul, tere, roka gibi koyu yeşil yapraklı sebzeler, karnabahar, et, yumurta, süt ürünleri folik asitten zengindir. Bu gıdaların tüketimini artırıp, doktorunuza danışarak folik asit takviyesi almanız gerekir.

SU VE SIVI TÜKETİMİ

Sağlıklı bir gebelik ve bebeğin sağlıklı gelişebilmesi için vitamin ve mineraller kadar sıvı alımı da önemlidir. Gebe bir kadının günlük ortalama 8-10 bardak su tüketmesi gerekmektedir. Geri kalan sıvı ihtiyacı besinlerle, süt ve meyveler ile karşılanmalıdır.  Sıvı kaynağı olarak; su, süt, ayran, taze sıkılmış meyve suları tercih edilmelidir. Eğer kadının aktivite düzeyi yüksek ise, kadın oksijen miktarı az olan yüksek rakımlı ya da hava sıcaklığının yüksek olduğu bir yerde yaşıyorsa ve kabızlığa neden olabilecek bir diyet uyguluyorsa günlük alınan su miktarı da bunlara bağlı olarak artmak zorundandır.

Diyetisyen Çiğdem Öteleş

Bu Haber 7.508 kez okunmuştur.

Eklenme Tarihi : 13.07.2017 Per 11 : 13

YORUM YAZ

Henüz yorum yapılmamış.