Gebelikte çikolata yemek zararlı mı ?

18.01.2014
4.831
A+
A-
Gebelikte çikolata yemek zararlı mı ?

GEBELİKTE ÇİKOLATA TÜKETİMİ

Çikolata; kakao kuru maddesi, kakao yağı ve şeker esas olarak hazırlanan süt, süt ürünleri, diğer gıda bileşenleri ve izin verilen katkı ve aroma maddelerinin ilavesi ile çeşitlendirilen bir gıda maddesidir. Temeli Maya halkı ve Azteklere dayanan çikolata, Amerika kıtasının keşfedilmesi ile dünyaya yayılmıştır. Bugün çok sevilerek tüketilen çikolatanın içeriğine eklenen malzemelere göre birçok çeşidi bulunmaktadır.

“TheobromaCacao” ağacının meyvesi kakao çekirdeğidir. Etli, olgun meyvelerin içinden çıkarılan çekirdekler, birkaç gün mayalandırıldıktan sonra güneşte kurutulur ve böylece çekirdekler işlenmeye hazır hale getirilir. Fabrikada temizlenen kakao çekirdekleri kavrulur ve öğütülür. Elde edilen macun görünümündeki sıvı preslenerek kakao ve kakao yağı elde edilir. Bu ürünler damak tadı ve talebe göre çeşitli maddeler eklenerek hazırlanan çikolatanın temelini oluşturur.

Kakao tohumlarının%50-57’siyağdır. Kakao meyvelerinin kavrulup öğütülmesiile eldeedilenyarıakışkanyağlıürün; vitamin, mineral, posa ve polifenoller açısındanzenginbiriçeriğesahiptir.Çikolataya yumuşaklığını ve lezzetini veren kakao yağıise vitamin,mineralvepolifenolleriçermez.

Çikolatanın kalitesinibelirleyen unsur kakao yağı oranı olarak gösterilmekte, kakao yağı oranı arttıkça çikolatanın kalitesinin arttığı ifade edilmektedir.

ÇİKOLATA ÇEŞİTLERİ

Çikolata bitter(siyah), beyaz ve sütlü olarak temelde üç çeşittir. Her üç çeşitte de ortak olan ürün çikolatanın esasını oluşturan kakao yağıdır. Genel olarak bitter çikolatadaki toplam kakao miktarı %50-85 arasında iken sütlü çikolatada bu değer %20-30arasındadır.Sütlü çikolatalarda, bitter çikolatadan farklı olarak süt yağı bulunmaktadır.

Yaklaşık üç bin yıllık geçmişi olan çikolatanın antepfıstıklı, fındıklı, kuru üzümlü, karadutlu, susamlı gibi içeriğine ilave edilen maddelere göre birçok türü vardır.

Kakao tohumunda bulunan flavanoller (epikateşin,kateşinveprosiyanidin) yanı sıra temel polifenoller (stilbenler, fenolik asit, antosiyanin) antioksidan etki gösterir. Bitter çikolatada bu etki sütlü çikolataya göre daha yüksektir. Yapılan araştırmalarda bitter çikolatada epikateşin, kateşin ve toplam antioksidan kapasitenin sütlü çikolataya göre daha yüksek olduğu tespit edilmiştir.

BİTTER ÇİKOLATANIN FAYDALARI NELERDİR?

  • Çikolatanın sağlığa olumlu etkileri, içeriğinde bulunan kateşinlerden kaynaklanmaktadır. Kateşinler vücutta, plazma antioksidan aktivite gösterir, kan basıncını düşürmeye yardım eder.
  • Çikolata antiinflamatuvar(iltihap önleyici), antioksidan, damarların daralmasını azaltıcı ve damar genişliğini artırıcı etki gösterir. Bu sayede düzenli çikolata tüketimi kalp- damar hastalıkları ve inme geçirme riskini azaltır.
  • Kakaonun yapısındabulunanpotasyum, kalsiyum,magnezyumvebakırgibimineraller, kalpsağlığınıngeliştirilmesinde yardımcıdır.
  • Kakaoda bulunan bitkisel steroller ve posa kan yağlarını – kolesterolü düşürücüetkigöstererek,kardiovaskülersağlığın korunmasındaönemliroloynayabilmektedir.
  • Laboratuvarçalışmalarındaneldeverileregöre çikolata ve kakao polifenollerinin insülin direnci ve DM(şeker hastalığı) üzerine faydalı etkileri, glukoz emilimini azaltarak ve insülinin hedef hücrelerde kullanımını arttırarak vedokulardaglukozkullanımınıdüzenleyerek gerçekleşmektedir.
  • Sağlıklı bireylerdekakao/bitterçikolatanıninsulin salınımı azaltarak homainsülin direncitesti(HOMA-IR)değerindebelirginazalma sağladığı tespit edilmiştir.
  • Çikolata bağırsakmikrobiyotasını düzenlemeye yardımcı olur.
  • Bitter çikolata, yağlı ve tatlı doğal yapısı sebebiyle hipotalamusu uyarır. Serotonin düzeylerini etkileyerek haz ve iyi hissetme halinin düzenlenmesinde rol oynar. Çikolatanın bağırsak sağlığı, antioksidan ve duygudurum düzenlemedeki yararlı etkilerinin gözlemlenebilmesi için düzenli olarak tüketilmesi gerekmektedir.

ÇİKOLATA KİLO ALDIRIR MI?

Bitter çikolatanın adipoz dokuda lipolizi(yağ yıkımı) uyardığı, yağ asidi sentezini baskıladığı,glukozveyağasidioksidasyonunu arttırdığıgösterilmiştir.Enzimlerin aktivitesinibaskılayarakkarbonhidratveyağ sindirimini azaltabileceği tespit edilmiştir.

100 gram çikolata 400 -700 kalori civarı enerji vermektedir. Genel olarak yüksek enerji içeriğine sahip çikolata, dengeli bir beslenme örüntüsü ile tüketilmediğinde,durum vücut ağırlığında artış yani kilo alımı ile sonuçlanmaktadır.

GEBELİKTE ÇİKOLATA TÜKETMEK ZARARLI MI?

Gebelikte, dengeli şekilde miktara dikkat ederek çikolata tüketmek zararlı değildir. Çikolata, mide rahatsızlıklarını ve sivilce oluşumunu hızlandırabilir. Anne adaylarında gastrit, reflü gibi mide rahatsızlıkları varsa çikolata tüketimi bu şikâyetleri artırır. Bu nedenle mide rahatsızlıkları olan annelerin çikolatadan uzak durmaları faydalı olacaktır. Aynı şekilde akne ve sivilce problemleri yoğun olan anne adaylarının çikolatayı daha seyrek tüketmeleri gerekir.

Çikolatanın içeriğindekikafein;plesenta aracılığıyla bebeğe ulaşacağı için çikolatanın aşırı tüketiminden kaçınılmalıdır. Gebelikte diyabeti olan anne adayları çikolata tüketiminde temkinli olmalılar. Haftada bir iki kez, iki küçük kareyi geçmeyecek şekilde çikolatayı süt ile tüketebilirler.

Gebeliğe zayıf olarak başlayan, kilo alımı konusunda doktoru tarafından teşvik edilen anne adayları günde 3- 4 kare kadar çikolata tüketebilirler. Ara öğünlerde çikolatalı ev yapımı sütlü içecekler tercih edebilirler.

GEBELİKTE NE KADAR ÇİKOLATA TÜKETİLEBİLİR?

Gebelerin herhangi bir rahatsızlıkları yoksa, günde üç dört küçük kare (15 -20 gr) çikolata tüketebilirler. Gebeliğe ağırlık fazlası ile başlayan anne adayları aşırı kalori alımından kaçınmalılar. Bu nedenle çikolata tüketimini sınırlandırmaları ve kontrollü tüketmeleri gerekir.

GEBELİKTE HANGİ ÇİKOLATA TÜKETİLMELİ?

Çikolatanın faydalı etkileri, kakao ve kakao yağı oranı yüksek olan bitter çikolatada daha belirgindir. Bu nedenle gebelikte çikolata tercih ederken bitter olanlardan özellikle kakao oranı % 60 ve üzeriolan bitter türleri tercih edilmelidir. İçeriğinde fındık, antepfıstığı olan çikolatalar bitkisel protein ve sağlıklı yağ alımını desteklediğinden, bitter ürünlerin içeriğinde varsa tercih edilebilir.

GEBELİKTE ÇİKOLATA YEMEK BEBEĞE KİLO ALDIRIR MI?

Gebelikte makul ölçüde çikolata tüketmek anneye de bebeğe de kilo aldırmaz. Aşırı çikolata tüketimi annenin yağ depolarını artırır. Annenin beslenmesinde enerji, yoğunlukla sağlıklı ve besleyici gıdalardan gelmelidir. Bu sayede bebeğin sağlıklı gelişimi mümkün olacaktır. Bir paket çikolata( ortalama 80 gram) annenin günlük enerji gereksiniminin üçte birini karşılamaktadır. Çikolata tüketimi arttıkça, çikolatadan gelen kalori de artar.Bu durum bebeğin vücudunda da sağlıksız yağve kilo artışına sebep olacaktır. Bu nedenle; bebeğin gelişiminin sağlıklı gıdalarla, yeterli ve dengeli beslenme ile sağlanması için gebelikte aşırı çikolata tüketiminden kaçınılmalıdır.

Diyetisyen Çiğdem Öteleş

admin
admin
2010 yılından itibaren alanında uzman kişilerin bilgilerine başvurarak anne adaylarının 9 ay 10 gün boyunca aklına takılan tüm sorulara cevap vermeye çalışıyoruz.
YAZARA AİT TÜM YAZILAR
ZİYARETÇİ YORUMLARI - 4 YORUM
  1. blank Seyran dedi ki:

    Merhaba ben 25 ekim çatlama inesi vurdum 26 Ekim ilişki oldu doktorun her dediğini yaptım bugün test yaptım iki çizgi çıktı ama tam kırmızı çıkmadı acaba hamilemiyim

    1. blank Editor Editor dedi ki:

      Merhabalar seyran hanım
      Sağlıklı bir sonuç için mutlaka kandan bakılan beta hcg değerinize baktırmanızı öneririm

  2. blank Gül dedi ki:

    Merhaba benim midem çok bulandigindan sütü tuketemiyorum ama gün içinde yoğurt peynir kefiri yeterince aldığımı düşünüyorum. Şu anda 16 haftalık hamileyim süt icmedigim için bir sorun olur mu?

    1. blank aleyna dedi ki:

      Hayır olmaz bende doktora yoğurt yiyemiyorum demiştim bana suda eritmek için vitamin verdi ondan kullanıyorum bende istersen ismini söyliyim yiyemediğin vitaminler icinde

Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için veri politikamızı inceleyebilirsiniz.