40 haftalık hamilelik süresince sizin yanınızdayız

Gebelikte döneminde ihtiyaç duyulan vitamin ve mineraller

Gebelikte döneminde ihtiyaç duyulan vitamin ve mineraller

Genellikle hamileliğin ilk üç ayında annede gereksinimlerde artış söz konusu değildir. Ancak bu dönem annenin beslenmesinde birçok güçlüğün ortaya çıktığı dönemdir.  Hamilelik döneminde fizyolojik değişiklikler sonucu iştah azalması, sindirim sistemindeki sorunlar, özellikle kusma ve bulantılar yeterli besin alımını etkilemektedir. Anne adayının kötü bir beslenme tablosuna girmemesi için öğün sayısını artırıp besin miktarını azaltması, yiyemediği gıdaların muadillerini tüketip ısrarcı olunmaması, yemeklerin olabildiğince iştah açıcı şekilde hazırlanması gerekir.

Hamilelikte folik asit

Gebelikteki en önemli vitaminlerden biridir. Mümkünse planlanan gebeliklerde, hamilelik istenen tarihten en az iki ay önce kullanılmaya başlanması maksimum fayda görülmesini sağlayacaktır. İnsandaki nöral tüp adı verilen yapı; beyin dokusundan başlayıp, boylu boyunca omuriliği de içine alacak şekilde aşağı doğru uzanan bir yapıdır. Bu yapı, döllenme meydana geldikten sonraki 2. ile 3. hafta arasında gelişimini tamamlar. Gelişimin herhangi bir nedenle sorunlu olması, tüpün herhangi bir bölgesinin açık kalmasına neden olur ve bu duruma nöral tüp defekti (kusuru) adı verilir. Bu rahatsızlık ülkemizde Avrupa ülkelerine oranla daha sık görülmektedir. Folik asitten zengin beslenmek bebeğinizin bu hastalığa yakalanma ihtimalini azaltır. Folik asit kaynakları: Ispanak, pırasa, semizotu, marul, tere, roka gibi koyu yeşil yapraklı sebzeler, karnabahar, et, yumurta, süt ürünleridir.

Bu gıdalara ağırlık vererek beslenmeye rağmen mutlaka folik asit takviyesi gereklidir. Bu nedenle gebe kalmadan önce veya gebeliği öğrenir öğrenmez mutlaka doktorunuza danışarak folik asit takviyesine başlamalısınız.

Hamilelikte Kalsiyum ve Fosfor

Gebelikte anneden bebeğe kalsiyum ve fosfor geçişi sürekli olarak devam etmektedir. Ancak geçişin büyük çoğunluğu son 3 ayda gerçekleşmektedir. Bu nedenle özellikle hamileliğin son aylarında süt, yoğurt, peynir, çökelek, pekmez, fındık, kuru baklagiller, yeşil yapraklı sebzelerin tüketimine ağırlık verilmelidir. Özellikle kalsiyumdan zenginleştirilmiş sütten günde 2 su bardağı kadar tüketilmesi tavsiye edilmektedir.  Diyetle yeteri kadar kalsiyum alınamadığında artan ihtiyaç kemiklerden ve dişlerden kalsiyum çekilerek sağlanır. Sık doğumlar, güneş ışığından yeterince yararlanamama, hareketsizlik ve yetersiz alım annede kemiklerin yumuşamasına ve diş çürüklerine neden olur.

Hamilelikte Demir

Genelde bitkisel ağırlıklı ve tek yönlü beslenen kadınlarda demir eksikliği anemisi sık görülür ve bu anneden doğan bebeklerin daha az demir deposuna sahip oldukları, düşük ağırlıklı ve prematüre oldukları belirtilmiştir. Barsak parazitleri, kötü çevre ve yaşam koşulları, çok çay ve kahve tüketimi anemiyi ağırlaştırmaktadır. Demir; besinlerden özellikle et ve türevleri, yumurta, koyu yeşil yapraklı sebzeler, kuru baklagiller, çekirdekli kuru üzüm ve pekmezde bulunur. Demir takviyesi genellikle bütün gebelere önerilmektedir.

Hamilelikte İyot

Gebelerin iyot gereksinimleri karşılanmadığı zaman, doğumsal anomaliler ve zeka geriliği ortaya çıkabilmektedir. Deniz ürünleri ve iyotlu tuzlar en önemli kaynaklardır.

Hamilelikte C vitamini

Bir çok sebze ve meyvede, özellikle turunçgiller, biber, kuşburnu, domates ve patateste bulunur. Demirin vücutta kullanılmasını artırır, antioksidandır, enfeksiyon ve toksinlere karşı korur.  Bunun için günde 2 porsiyon sebze ve salata ile 3-4 porsiyon meyve tüketilmeye özen gösterilmelidir.

Hamilelikte kafein

Çay ve kahve başta olmak üzere bir çok içecekte bulunur. Aşırı miktarda tüketilmesi mineral emilimini etkiler ve kansızlık riskini artırır. Çay günde 3 fincanı geçmemeli ve açık limonlu olarak tüketilmeye dikkat edilmelidir.

DİYETİSYEN ÇİĞDEM ÖTELEŞ

Bu Haber 3.049 kez okunmuştur.

Eklenme Tarihi : 21.04.2016 Per 11 : 21

YORUM YAZ

Henüz yorum yapılmamış.