40 haftalık hamilelik süresince sizin yanınızdayız

Gebelikte kilo kaybeden hamileler nasıl beslenmeli ?

Gebelikte kilo kaybeden hamileler nasıl beslenmeli ?

GEBELİKTE NEDEN KİLO KAYBEDİLİR?

Karnınızda gelişmeye başlayan bebeğiniz, vücudunuzda birçok fizyolojik ve ruhsal değişime yol açar. Metabolizma hızınız ve kan hacminiz artar, kalbiniz daha çok çarpar. Yağ depolamaya başlarsınız. Hormonlarınız değişikliğe uğrar. Gebelik sürecinde yaşanan değişimlere uyum sağlamaya çalışan vücudunuz, buna kolaylıkla adapte olamayabilir. Bu nedenle ilk trimesterde bulantı, kusma isteği, uyku hali ve iştahsızlık nedeniyle ile yaşanan kilo kaybı anne adaylarını endişelendiriyor.

GEBELİKTE KİLO KAYBININ SAKINCALARI NELERDİR?

Gebelikte anne adaylarının en büyük isteği, bebeklerini sağlıklı ve iyi beslediklerini bilmektir. Bu yüzden ağırlık takibi yapmak büyük önem taşıyor. Normalde tek bebek beklenen gebeliklerde 9 – 14 kilo arası ağırlık kazanımı normal kabul ediliyor. Gebelik süresince önerilenin altında vücut ağırlık kazanımı, düşük doğum ağırlıklı bebek ve prematüre doğum riskini artırır. Gereksinimlerin karşılanamaması, anemi (kansızlık), diş çürükleri, kemik erimesi, toksemi (gebelik zehirlenmesi), ödem gibi sağlık problemlerine yol açabilir. Annede 20. haftada ağırlık kazanımının 3.5 kiloya ulaşmış olması öneriliyor. Bu nedenle gebelik döneminde yeterli ve dengeli beslenmek, gereksinimleri karşılamak, hem anne hem de bebeğin gelişimi ve sağlığı için önemlidir.

GEBELİKTE KİLO KAYBEDEN ANNE ADAYLARI NASIL BESLENMELİ?

Bulantı, kusma ve yetersiz beslenmeye bağlı olarak sıvı ve elektrolit kaybı varsa tıbbi tedavi yardımı almalısınız. Bulantılar genellikle ikinci trimester ortasında azalır, kilo alımı başlar, bu nedenle sabırlı davranmaya çalışın. Ilık limonlu zencefilli su, bulantıları azaltmaya yardımcı olur. Galeta, peynir, sandviç, zencefil, leblebi, muz gibi kuru gıdalar bulantı dönemlerinizde daha rahat yiyebileceğiniz gıdalardır. Yemekten hemen sonra dişleri fırçalamak bulantılarınızı azaltabilir.

  • Az az ve sık sık beslenin.
  • Sevdiğiniz gıdalara öncelik verin, yemek pişirme konusunda destek almaya çalışın.
  • Güneşli ve güzel havalarda balkon veya bahçede yemek yemek, ortam değişikliği yaratacağından iştahınızı açabilir.
  • Bol su için, vücudunuz susuz kalmamalı. Suyu yemekle beraber değil, öğün aralarında yavaş yavaş tüketin.
  • Yeterli ve dengeli beslenmeye, tüm besin gruplarından gereksinimlerinizi karşılamaya gayret edin. Sadece ağırlık kaybını engellemek, sağlıklı bir gebelik sürdürmenin ölçütü değildir. Bu nedenle gereksiz kilo alımına yol açan, besleyici olmayan hamur işleri, fast food gıdalar, gazlı içecekler ve abur cubur tüketiminden kaçının. Mümkünse her gün 1 yumurta, 1 avuç büyüklüğünde et çeşidi, 2 porsiyon sebze, 3 porsiyon meyve ve 3 porsiyon süt ürünü tüketmeye çalışın.
  • Bir besin grubundan gıdayı tüketemiyorsanız kendinizi zorlamayın, aynı grupta başka bir gıda ile gereksiniminizi karşılayın. Örneğin sütü hiç içemiyorsanız, yoğurt, ayran, sütlü tatlı ve kefir tüketerek bu eksikliği kapatabilirsiniz. Hiçbir et çeşiti tüketemiyorsanız, kuru baklagiller, yumurta ve ceviz, badem fındık gibi kuru yemişleri artırmaya çalışın.

BULANTISI OLAN GEBELER İÇİN ÖRNEK BESLENME LİSTESİ 2000 KKAL

KAHVALTI
►2 dilim tam tahıllı ekmeğe kaşar peynirli yağsız tost
►1 bardak açık limonlu çay
►Mevsim yeşillikleri / sebze- salatalık söğüş ( yağsız)

ARA ÖĞÜN
►Zencefilli bulantı çayı
►1 dilim az yağlı kek

ÖĞLE
►1 avuç içi büyüklüğünde fırın köfte
►6 yemek kaşığı sade makarna
►1 kase yoğurt
►1 dilim tam tahıllı ekmek

ARA ÖĞÜN
►1 orta boy muz + 10 tane badem

AKŞAM
►1 avuç içi büyüklüğünde ızgara tavuk
►6 yemek kaşığı az yağlı pirinç pilavı
►1 dilim tam tahıllı ekmek

ARA ÖĞÜN
►1 bardak kefir + 1 orta boy kivi

BULANTISI OLAN GEBELER İÇİN ÖRNEK BESLENME LİSTESİ 1800 KKAL

KAHVALTI
►1 simit
►1 kibrit kutusu beyaz peynir
►Mevsim yeşillikleri / sebze- salatalık söğüş ( yağsız)
►1 bardak açık limonlu çay

ARA ÖĞÜN
►5-6 galeta
►1 dilim beyaz peynir

ÖĞLE
►5-6 parça kuşbaşı et sote
►2 küçük boy haşlanmış patates
►1 kase yoğurt
►1 dilim tam tahıllı ekmek

ARA ÖĞÜN
►1 avuç leblebi + 1 avuç kuru üzüm

AKŞAM
►1 avuç içi büyüklüğünde fırın palamut
►6 yemek kaşığı az yağlı erişte
►1 dilim tam tahıllı ekmek

ARA ÖĞÜN
►1 bardak ayran + 1 şeftali

UYARILAR
►Menüler örnek vermek amacıyla hazırlanmış olup, tedavi yerine geçmez. Size en uygun menüyü diyetisyenle beraber planlayabilirsiniz. ►Aşırı sıvı ve elektrolit kaybı varsa, tıbbi destek almanız gerekir.
►Yemekle birlikte sıvı alımından kaçınmanız, az az ve sık sık beslenmeniz gerekir.
►Sıvı kaybı olup yüksek tansiyon problemi yaşamayan gebeler elektrolit dengesini sağlamak amacıyla günde 1 sefer 200 ml maden suyu içebilirler.
►Bu listede yer almayan, size dokunmadığını fark ettiğiniz yiyecekleri rahatlıkla tüketebilirsiniz. Midede uzun süre kalan sebze yemekleri, baklagiller bulantı süresi ve sıklığı azaldıkça yemek listesine eklenebilir.
►Zencefil çayını, takibinizi yapan doktora danışarak tüketebilirsiniz. Cezvede 1 bardak su kaynatıp, kaynadıktan sonra bardağa alarak; içerisine 0.5-1 gram toz zencefil ve 1 çay kaşığı bal ile tüketebilirsiniz.

Diyetisyen Çiğdem Güler Öteleş

Bu Haber 178 kez okunmuştur.

Eklenme Tarihi : 30.08.2018 Per 02 : 30

YORUM YAZ

Henüz yorum yapılmamış.