reklam-alani
40 haftalık hamilelik süresince sizin yanınızdayız

GEBELİKTE MİDE YANMASI – REFLÜ

GEBELİKTE MİDE YANMASI – REFLÜ

Gebelerde mide ile ilgili şikâyetler yaygın olarak görülmektedir. Sindirim sistemi, anne karnında bebeğin gelişmesi ile oluşan değişikliklerden çok kolay etkilenmekte, bu durum da pek çok sindirim probleminin oluşmasına neden olmaktadır. Mide yanması, anne adaylarının çok yakındıkları bir sağlık sorunu olarak göze çarpmaktadır. Aslında mide yanması, mide ekşimesi gibi sorunlar reflü adı verilen rahatsızlığın belirtileridir. Bu durumda mide içeriği yemek borusuna, hatta boğaza ve ağza kadar geri gelir. Reflü yakınmaları, zaman zaman sağlıklı insanlarda da olabilir. Ancak; gece uykuda da gerçekleşmesi ve sindirim yollarında erozyonla doku tahrişi ve doku kaybına yol açması, artık hastalık halini aldığının göstergesidir.

BELİRTİLERİ

Mide ağrısı, mide yanması, göğüs kemiği arkasında veya kalp bölgesinde yanma, ağrı, kabızlık, bulantı, hazımsızlık, şişkinlik, geğirme, yenilen gıdaların ağza geri gelmesi, yutma güçlüğü, kuru öksürük, astım, ses kısıklığı gibi durumlar eşlik eder.

NEDENLERİ

►Alt özofageal sfinkter basıncının yetersiz olması,

►Mide boşanmasının gecikmesi,

►Aşırı kilo, özellikle karın bölgesinde yağlanma,

►Hızlı kilo alımı,

►Yanlış beslenme, geç saatlerde yemek,

►Alkol, tütün kullanımı,

►Bazı ilaçlar,

►Ailesel yatkınlık.

TEDAVİSİ

Hafif veya seyrek şikâyeti olanlarda sadece antiasit ilaçların kullanılması yeterli olurken, yeterli gelmeyenler de mide asit salgılanmasının baskılandığı bir tedavi gerekebilir. Cerrahi tedavide ise sfinkter basıncı artırmak amaçlanır. Tedavi gerektiren bir durumda size en uygun tedaviyi doktorunuz seçecektir. Bu nedenle doktora danışmadan mide yanmasını bastıracak antiasit ilaçlar kullanmak tehlikelidir. Her durumda yaşam tarzı ve beslenme değişikliği yapılması gerekir.

FAYDALI ÖNERİLER

  • Bebek büyüdükçe mideye yaptığı baskı daha çok reflü ve mide yanmasına neden olur. Doğum sonrası iki ay içerisinde genellikle normale döner. Şikâyetleri daha az yaşamak için beslenmenize dikkat etmeniz gerekir.
  • Hamur işleri, kızartmalar ve kavrularak pişirilen gıdalar, yağlı yiyecekler, çikolata, sirkeli, baharatlı ekşili fazla soslu gıdalar mide yanmasını artırır. Gazlı içecekler, soğan, sarımsak, turunçgiller ve meyve suları şikâyetleri artıracağından, bu gıdalardan kaçınmanız faydalı olacaktır.
  • Yemeklerde et ve tavuk suları kullanmayın.
  • Koyu çay ve kahve tüketimini kontrol altında tutun.
  • Ara öğünlerin düzeli tüketilmesi, suyun yemekle beraber değil öğün aralarında alınması, yağsız hafif besinlerin tercih edilmesi, yemek sonrası hemen uzanılmaması gerekir.
  • Çok sıcak ve çok soğuk gıdalardan uzak durun. Yine kendinizi deneyerek, tükettiğiniz bir gıdada problem hissederseniz; o gıdayı da beslenme programınızdan çıkarmanız gerekir.
  • Dinlenmeniz gerektiğinde başınızı yüksek tutmak ve çift yastıkla yatmak gibi pozisyon değişiklikleri tedavide olumlu etkiler sağlar. Uyumak için yemekten sonra en az 2 saat beklemeye dikkat etmelisiniz.
  • Yemekten sonra şekersiz sakız çiğnenmesi de reflüyü azaltmada yararlı olabildiğinden deneyebileceğiniz önlemlerdendir.
  • Örnek menü fikir vermek amacıyla hazırlanmış olup, burada yazılanlar tedavi yerine geçmez. Rahatsızlığınız olduğunu düşünüyorsanız mutlaka doktora başvurmalısınız. Size en uygun beslenme programını diyetisyeninizle beraber hazırlayabilirsiniz.

ÖRNEK MENÜ

Kahvaltı :      

►Açık çay, ıhlamur, rezene vb.

►2 kibrit kutusu kadar az yağlı peynir

► 1 haşlanmış yumurta

►3 tane ceviz

►Mevsim yeşillikleri- fırında közlenmiş sebzeler

► 2-3 dilim tam tahıllı ekmek

Kuşluk :        

►1 bardak az yağlı süt

► 6 kaşık yulaf ezmesi

►5-6 tane kuru üzüm ve fındık

Öğle :             

1 kepçe yayla çorbası

►8 yemek kaşığı kıymalı ıspanak yemeği

►1 kase yoğurt

►Yağsız bol mevsim yeşillikleri

►1-2 dilim tam tahıllı ekmek

İkindi :          

►1 orta boy elma                       

►1 bardak kefir

 Akşam :        

►1 avuç içi büyüklüğünde fırın köfte

 ►6 yemek kaşığı az yağlı makarna

►1 kase yoğurt

►Yağsız bol mevsim yeşillikleri

Gece :            

►5-6 küçük galeta

 ►1 bardak ayran

Diyetisyen Çiğdem Öteleş

Bu Haber 1.005 kez okunmuştur.

Eklenme Tarihi : 16.11.2018 Cum 01 : 16

YORUM YAZ

Henüz yorum yapılmamış.