40 haftalık hamilelik süresince sizin yanınızdayız

Gebelikte sağlıklı ve zararlı içecekler

Gebelikte sağlıklı ve zararlı içecekler

GEBELİKTE İÇECEK TÜKETİMİ

Hamilelik sırasında ne yediğiniz ve içtiğiniz, büyüyen bebeğiniz üzerinde önemli bir etkiye sahiptir. Anne adayları genellikle ne yediğine dikkat etmekte, fakat içeceklere gereken önem ve dikkat genellikle verilmemektedir. Ancak doğmamış bebeğinizin sağlığı ve gelişimi için “doğru” içecekleri seçmek çok önemlidir. Gebelikte sağlıklı sıvı alımı gebeliğin seyrini etkileyebilir. Bu yazıda gebelik süresince tüketebileceğiniz ve kaçınmanız gereken içecekleri inceledik.

1.SU

Yaşamın temeli olan su, sizin de içeceklerinizin temeli olmalıdır. Gebelikte önemi daha da artan suyu, günde 8-10 bardak kadar tüketilmelisiniz.  Vücudunuzda gerçekleşen metabolik olaylar, hücrelerinizin beslenmesi ve oksijenlenmesi, bebeğinizin gelişmesi hep su sayesinde olmaktadır. Suyu yetersiz tükettiğinizde hazımsızlık, kabızlık, kramp gibi sindirim sorunlarıyla karşı karşıya kalabilirsiniz. Bir bulaşma riskine karşı temiz su içtiğinize emin olun. Doğrudan, kaynatılmamış musluk suyu tüketmeyin. Çay, kahve gibi içeceklerin vücuttan su atımına neden olur, bu nedenle bu içeceklerin su yerine geçmeyeceğini bilmelisiniz.Gebelikte kahve tüketimi ile ilgili detaylı bilgi için tıklayın.

2.SÜT BAZLI İÇECEKLER

Her gün içeceğiniz bir bardak süt, kendinizi daha iyi hissetmenizi sağlarken bebeğinizin gelişimi için de önemli maddeleri vücudunuza almış olursunuz. Süt sevmeyen anne adayları evde hazırlayacakları meyveli süt karışımları ile sütü daha kolay tüketebilirler. Ayrıca süt yerine sıcak yaz günlerinde ayran veya kefiri de tercih edebilirsiniz. Süt ürünleri, bebeğinizin büyüme ve gelişmesi için önemli olan kalsiyum, proteinler, fosfor, B12 vitaminleri için iyi kaynaktırlar. Bu nedenle günde 3-4 porsiyon tüketilmesi gerekmektedir.

3.MEYVE – SEBZE SULARI VE LİMONATA

Hepimiz meyve ve sebzelerin sağlığımız için faydalı olduğunu biliyoruz. Gebelik döneminde eğer tüketmekte zorlanıyorsanız, artan vitamin gereksinimlerini karşılamak ve daha zinde hissetmek için meyve suları iyi bir alternatif olabilir. Meyve ve sebzelerin kendisini tüketmek daha faydalı olsa da zaman zaman taze sıkılmış bekletmeden tüketilen bir meyve suyu tazelenmenizi ve ferahlamanızı sağlar. Dikkat edilmesi gereken nokta, sebze ve meyve sularının abartılı tüketilmemesidir. Yine az şeker ve nohut büyüklüğünde zencefille hazırlayacağınız limonata, aynı zamanda bulantı döneminde tercih edebileceğiniz bir içecek olacaktır.

4.BİTKİ ÇAYLARI

Ihlamur, kuşburnu, rezene, zencefilli limonlu çaylar gebelikte tüketebileceğiniz sağlıklı alternatiflerdir. Saklama ve hazırlama koşullarına dikkat etmek kaydıyla günde bir iki bardak kadar içebilirsiniz.

Bütün bu öneriler genel bilgilendirme amacı ile hazırlanmış olup, kişilere göre farklılık gösterebilir. Size en uygun programı kan tahlillerinize göre diyetisyenle beraber hazırlayarak takip edebilirsiniz.

GEBELİKTE KAÇINMASI GEREKEN İÇECEKLER

1.ALKOL

Gebelikte alkol kullanımı; erken doğum, düşük doğum ağırlığı ve ölü doğum görülme olasılığını artırmaktadır. Gebelik döneminde kronik alkol alımı, bir dizi doğumsal anomalileri de içeren ve en önemli mental retardasyon nedeni olan fetal alkol sendromuna (FAS) neden olabilmektedir. Gebelikte alkol tüketen kadınların çocuklarında ise disleksi, öğrenme bozuklukları ve minimal beyin hasarı görülme riskinin daha fazla olduğu bildirilmektedir. Ayrıca gebelikte alkol alımına bağlı olarak iskelet ve eklem problemleri, kardiak anomaliler, inmemiş testis, yarık damak ve dudak gibi anomaliler görülebilmektedir.

2.KAYNAĞI BİLİNMEYEN BİTKİ ÇAYLARI

Uygun koşullarda elde edilip saklanmayan bitki çayları sizin ve bebeğinizin sağlığını tehlikeye atabilir. Kasları gevşeten, damarları genişletici etki gösteren, birbirleri ile etkileşime giren bitki çayları düşüklere neden olabilir. Bu nedenle doktorunuza veya diyetisyene danışmadan kendiniz bitki çayları kullanmamalısınız.

3.KAFEİNLİ İÇECEKLER( SOĞUK ÇAY, KOLA, ENERJİ İÇECEĞİ, ÇAY, KAHVE)

Gebelikte kafein içeren gıdalardan kaçınmak gerekmektedir. Kafeinin düşük doğum ağırlığına yol açtığına dair veriler çalışmalarda bildirilmektedir. Çalışmalar sonucunda gebelikte kafein kullanımı %75 oranında saptanmış ve az kullananlarda (1-150mg/gün) düşük doğum ağırlığı yapma riski %1.4, orta derecede kullananlarda (151- 300mg/gün) %2.3 ve yüksek oranda kullananlarda (301mg/gün üstü) %4.6 olarak hesaplanmıştır.

Kola, soğuk çaylar, kahve çeşitleri, enerji içecekleri hazırlık koşullarına göre çeşitli oranda kafein içerir. Bu nedenle kansızlığa da yol açabilen çay ve kahve kullanımından kaçınmalı, çayı açık ve limonlu olarak tercih etmelisiniz.

4.MEŞRUBAT, HAZIR MEYVE SULARI

Gebelik süresince sağlıklı ve doğal ürünleri bebeğinize sunmak en temel uğraşınız olmalıdır. Hazır meyve suları yüksek oranda şeker içerir ve uygun koşullarda hazırlanmamış olabilir.  Bu nedenle çeşitli katkı maddeleri ve yapay ürünler içeren hazır içeceklerden uzak kalarak sağlıklı gıdalarla bebeğinizi beslemeye gayret etmelisiniz.

Diyetisyen Çiğdem Öteleş

Bu Haber 3.906 kez okunmuştur.

Eklenme Tarihi : 10.04.2018 Sal 10 : 10

YORUM YAZ

Henüz yorum yapılmamış.