40 haftalık hamilelik süresince sizin yanınızdayız

Gebelikte uzak durulması gereken 13 fiziksel aktivite

Gebelikte uzak durulması gereken 13 fiziksel aktivite

Gebelikte Kaçınılması Gereken 13 Fiziksel Aktivite

Gebelikte bebek beklemek en güzel duygulardan biridir. Bu güzel duyguyu doğru şekilde muhafaza etmek ise oldukça önemlidir. Anne adayı bebeğinin ve kendinin sağlığını korumakla mükelleftir. Bu nedenle yediği her besinden, içtiği her içecekten ve yaptığı her hareketten önce 2 kez düşünmelidir.

Bebeğini ve kendi sağlığını düşünmek isteyen anne adayları bilhassa egzersiz sürecinde temkinli olmak mecburiyetindedir. Temkinli olmaması halinde özellikle karın bölgesi büyüdükçe denge kurmakta güçlük çeken anne adayları, olumsuz sonuçlarla karşılaşabilmektedir. Bu süreçte tüm egzersizleri kontrollü olacak şekilde uygulamak, gerekirse yardım almak, hayati anlam taşımaktadır. Bu sayede sakatlanmadan herhangi bir yeri incitmeden 9 aylık süreci tamamlamak mümkün olacaktır.

Gebelikte Ağır Kaldırmak

Hamilelik sürecinde egzersiz yapmak isteyen, vaktini spor türlerinden herhangi biriyle geçirmeyi düşünen anne adayları detaylı bir araştırma yapmak mecburiyetindedir. Bu sayede istedikleri sporu yapmadan önce kendileri ve bebekleri için sakıncalı olup olmadığını öğrenebilirler.

Gebelik sürecinde uzak kalınması gereken, anne adayının da bebeğinin de hayatına mal olma ihtimali bulunan egzersizlerden biri ağır kaldırmaktır. Sırtı ve pelvisi zorlayan, sızıntıya neden olan ve şiddetli kanamaları da beraberinde getiren ağırlık kaldırma egzersizi, bebeğin düşmesine neden olabilecek durumlardandır.

Ağır kaldırma, hamilelik döneminde sadece egzersizle değil ev işlerinde de kendini göstermektedir. Evin içinde ağır bir nesneyi kaldırmak veyahut yerini değiştirmek isterseniz bunun için önce dizlerinizi kırmalı daha sonra aşağı doğru eğilmelisiniz. Asla yukardan kaldırmamalı, dizleriniz tam açıkken eğilmemelisiniz.

Gebelikte Yüzüstü Egzersiz

Hamilelik döneminde önemli olan bebeği muhafaza etmektir. Anne adayı bebeğini riske atacak her şeyden sakınmalıdır. Bu süreçte günlük hareketler içerisinde veyahut egzersiz saatlerinde uzak kalınması gereken tüm pozisyonlarda dikkatli olunmalıdır.

Gebelikte sakıncalı bulunan egzersizlerden bir diğeri yüzüstü egzersizlerdir. Midenizin üzerine yatmanızı gerektiren tüm egzersizler, bebek için sıkıntı yaratmaktadır. Karnı sıkıştıran, bebeğin alanını daraltan bu pozisyon aynı zamanda kan dolaşımı konusunda da problem yaratmaktadır. Kan dolaşımında sıkıntı olması, bebeğin oksijensiz kalmasına neden olabilmektedir. Dolayısıyla bu süreçte yüzüstü kalmak çok da mantıklı olmayacaktır.

 Gebelikte Eğlence Merkezleri

Hamilelikte anne adayı birkaç ay boyunca kendini eve kapatır. Bulantılarından baş dönmelerine kadar tüm belirtiler dışarı çıkmasını zorlaştırır. Bu nedenle evde istirahat etmesi çok daha sağlıklı olmaktadır. İlk belirtiler son bulduğunda ise anne adayının sosyal ortamlara girme isteği artacaktır.

Girilen sosyal ortamlardan birçoğu sakin ve risksiz yerler olmalıdır. Özellikle eğlence merkezleri gibi adrenalin dolu noktalar anne adayının sağlığını riske atacaktır. Birçok eğlenceli aracın bulunduğu bu yerlerde bu araçlardan herhangi birine binmek hayati risk taşımaktadır. Kendi çevresinde dönen basit bir oyuncak dahi mide bulantısını yeniden güdeme getirebilir. Bu nedenle temkinli olunması oldukça önemlidir.

Gebelikte Tenis

Hamilelikte tavsiye edilmeyen egzersizlerden bir diğeri tenistir. Düşme ve yaralanmaların çok fazla olduğu egzersiz, kısa sürede onarılmayacak hasarlara neden olabilmektedir. Bu nedenle hamilelik öncesinde tenisi sık sık yapan anne adayları, hamilelik sonrasında biraz ara vermeliler.

Tenis esnasında saha içinde süratli koşma, topun sakatlanmaya neden olabilmesi gibi pek çok riski bulunmaktadır.

Çok sık tenis oynama alışkanlığınız varsa ve hemen bırakmak istemiyorsanız hamileliğinizin ilk 3 ayında seyrelterek oynayabilirsiniz. Ne kadar az oynarsanız o kadar azaltmış olursunuz. Bununla beraber gebelikte tenis oynamak isteyen anne adayları, düşük riskleri varsa asla bu sporu yapmamalılar. Düşük riskini anında tetikleme ihtimali olan spor, bebeğinizin hayatını kaybetmesine neden olabilmektedir. Bu nedenle temkinli olmak önemlidir.

Gebelikte Koşu

Gebelikte anne adayının sağlığını koruması, hamileliğini çok daha keyifli geçirmesi için egzersiz yapması önerilmektedir. Bu egzersizler hem doğum öncesinde hem de doğum anında rahat etmeye yardımcı olacaktır. Süreç içerisinde birçok kişinin tercih ettiği en yaygın egzersiz yürüyüştür. Basit ve sakin bir ritimle yürümek, gebelikte en çok tercih edilen yöntemlerden biridir. Bununla beraber kimi anne adayları yürüyüşün son birkaç dakikasını koşuya vermektedir.

Koşu kavramı anne adayına bağlı olarak değişkenlik gösterir. Öyle ki kimileri depar atarak koşmayı düşünürken kimileri sakin sakin ritim arttırarak koşmayı düşünmektedir. Anne adayı hamilelikte asla hızını arttırmamalıdır. Hızlı, vücudun kendini sıktığı, savurduğu koşular tehlikeli kabul edilmektedir. Bu nedenle basit adımlarla esneyerek yapılan koşular çok daha sağlıklı olacaktır.

Koşu öncesinde ısınma ihmal edilmemelidir. Anne adayı vücudu ısınmadan harekete geçtiği takdirde ya kaslarında yırtılmalar ya da şiddetli ağrılar kendini gösterecektir.

Gebelikte Yoga

Gebelik döneminde yoga ile ilgili çok fazla detay konuşulmaktadır. Uzmanların birçoğu yoganın gebelikte sağlıklı olduğunu iddia ederken bir kısmı da sağlıksız sonuçları olabileceğini dile getirmektedir. Bu noktada yoganın türlere ayrıldığı unutulmamalıdır. Yoga kendi içinde birkaç çeşitten oluşmaktadır ve çeşidine göre tehlikeli olabilmektedir.

Hamilelik yogası adı verilen yoganın bu süreçte herhangi bir olumsuz etkisi bulunmamaktadır. Bunun aksine normal yogada hem çok fazla germe hem de çok fazla esneme egzersizi bulunmaktadır. Germe ve bükülmeyi gerektiren egzersizler, hamilelikte sakıncalıdır. Katlanmalar, gövdenin aşağıda kalması, geriye bükülmeler anne adayının sağlıklı kalmasını riske atmaktadır. Bu nedenle bu süreçte yoga yapılacaksa hamilelik yogası yapılması önerilmektedir.

Gebelikte Aerobik Hareketler

Aerobik egzersizleri, hamilelik döneminde riskli egzersizlerdir. Bunun nedeni hamileliği zorlaştıracak, bebeğin sağlığını riske atacak pozisyonlara sahip olmasıdır. Hemen herkesin severek yaptığı bu egzersizler, hamilelik sürecinde bebeğin ve anne adayının sakatlanmasına neden olabilir.

Herhangi bir hareket esnasında yüzüstü, karın üstü düşmeniz halinde bebeğinizi kurtarma ihtimaliniz oldukça düşüktür. Bununla beraber anne adayının kendini sakatlaması, vücudundan herhangi bir yerin incinmesi de hamileliğin çok zor geçmesine neden olacaktır. Bu sebeple hamilelik sürecinde tehlikeli aerobikten uzak kalınması tavsiye edilmektedir.

Gebelikte Yoğun Spor

Hamilelik döneminde anne adayının sağlıklı kalmak adına sporu tercih etmesi güzel bir şeydir. Ne var ki kimi anne adayları daha önceki alışkanlıklarını devam ettirmek için yoğun spor tempolarını korumak istemektedir.

Hamilelikte yoğun spor temposu sağlıksız kabul edilir. Hem erkenden yorulmayı hem de beraberinde sakatlanmaları doğurmaktadır. Anne adayının erken yorulması, bebeğin sağlığı açısından da risk taşımaktadır. Bu nedenle spor salonuna gidip spor yaptığınız dönemde koçunuza hamile olduğunuzu muhakkak söylemelisiniz. Bu sayede sizin yapmanız gereken sporları dile getirecek ve gereksiz bir yoğunluk olmayacaktır.

Hamilelikte spor yoğunluğunu dengeli günlere bölmelisiniz. Haftanın en fazla 3-4 günü spor yapmalı kalan günlerinizi istirahatle geçirmelisiniz. Bu şekilde hamileliğiniz daha zinde geçecektir.

 

Gebelikte Kayak

Hamilelik öncesinde yıl içinde muhakkak kayağa giden, kar sporlarını severek yapan anne adayları, hamilelik sonrasında da aynı alışkanlıklarını korumak istemekteler. Hamilelik döneminde yapılacak en tehlikeli sporlardan biri kayaktır. Her şeyden önce ne kadar profesyonel kayakçı olursanız olun muhakkak düşersiniz. Düşme esnasında kendinize zarar verebileceğiniz gibi bebeğinizin de hasar almasına neden olabilirsiniz.

Kayak sonrası düşen bebekler, sakat kalan anneler oldukça yoğun görülmektedir. Bu nedenle bebeğinizin ve kendinizin sağlığı için kayak yapmaktan vazgeçmelisiniz. Bu süreçte yalnızca kayak değil, kar yağdığında dahi dışarıda durmanız sakıncalı kabul edilmektedir. Anne adayı aylar ilerledikçe denge kurmakta güçlük çekmektedir. Özellikle 6. aydan sonra karlı bir zeminde yürümek en tehlikeli kabul edilen durumlardandır.

Gebelikte Dalış ve Sörf

Daha önce dalma alışkanlığı olan fakat hamilelikte de devam etmek isteyen anne adayları,  9 aylık süreçte bu alışkanlıklarını terk etmek mecburiyetindedir. Tüplü dalma, anne adaylarının bebekleri için yapacakları en riski sporlardandır. Her ne kadar oksijen tüpü ile dalmak sağlıklı gibi görünse de asla değildir çünkü yeterince temiz oksijen alınmama ihtimali bulunmaktadır. Bunun yanında suyun altına inildikçe basınç artmaktadır. Annede artan kan hacmi bir de suyun alındaki basınçla bir araya geldiğinde, anne adayının bilincinin kaybolmasına neden olabilir.

Hamilelik sürecinde kasılma ve kramplar çok sık görünen durumlardır. Dalış yapıldığında su altında basınçla beraber kramp gelme ihtimali çok yüksektir. Bu durum anne adayının su altında kalabilmesine, yüzememesine neden olabilir.

Aynı riskleri taşıyan bir başka su sporu sörftür. Sörf yapmak, anne adayı kadar bebeğin de tehlike altına girmesi anlamını taşımaktadır. Suya şiddetli şekilde çarpmalarda bebek bu durumdan olumsuz şekilde etkilenecektir.

Gebelikte Sauna-Spa

Gebelik sürecinde anne adaylarının bakıma ihtiyacı olduğu bir gerçektir. Çoğu zaman güzel bir masaj, sıcak su kendini daha iyi hissetmesini sağlamaktadır. Bunun için sauna, spa merkezleri en çok tercih edilen merkezler arasında yer almaktadır. Ne var ki bu ortamlar, anne adayının gidebileceği en tehlikeli sosyal ortamlardan birkaçıdır. Özellikle sauna ve spa merkezlerinde herkesin kullandığı küvetler en sağlıksız kabul edilen ortamlardır.

Saunalar, spa, hamam gibi adresler sıcak ve bakteri üretimine müsait olan yerlerdir. Yeterince dikkat edilmediğinde hızla bakteri oluşumuna neden olabilmektedir. Bu tarz bir yere gidip zaman geçiren anne adayı çok kolay mikrop kapar. Kaptığı mikroplar, bebeğe bulaştığında ise bebeğin hayatını riske atabilecek sorunlar doğabilir. Bu nedenle temkinli olunması önerilmektedir.

 

Gebelikte Bisiklet Sürmek

Hamilelik döneminde tercih edilebilecek en tehlikeli egzersizlerden biri bisiklet sürmektir. Anne adayının rahmin bölgesinde baskı yaratan bisiklet, pozisyon olarak kullanışlı kabul edilmemektedir. Belde, omurgada ve bacaklarda rahatsız edici bir durum oluşturmaktadır. Anne adayının karnı büyüdükçe bisiklete hâkim olmakta zorlanacak, kolları ve vücudu bu pozisyondan rahatsız olacaktır.

Bisiklet, anne adayının dengesini bozabilecek bir araçtır. Ağırlık merkezi sağlamak, hamilelik sürecinde çok zordur. Bu nedenle anne adayı bisikleti en fazla 2. trimester dönemine kadar sürebilir. Sonrasında düşme ihtimali çok daha yüksektir.

Gebelikte bisiklet sürmenin bir başka dezavantajı güvenli olmamasıdır. Trafiğe açık, çoğu zaman korumasız kullanılan bisikletler, ciddi manada sıkıntı yaşanmasına neden olabilmektedir.

Gebelikte At Binme

Hamilelik döneminde en riskli sporlar arasında yer alan at binme, ciddi sakatlıklara neden olabilmektedir. Bu süreçte anne adayının at binme sporundan ısrarla uzak kalması gerekmektedir.

Gebelikte at binme sporu ilk andan son ana kadar uygulanmaması gereken sporlardandır. Bunun nedeni atın ne zaman ne tepki vereceğinin belli olmamasıdır. Hamilelik döneminde bindiğinizde sizi üzerinden atabilir. Her ne kadar alçak gibi görünse de atın üzerinden düştüğünüzde sert zeminde sakatlanabilirsiniz. Özellikle karın üzeri düşmeniz durumunda bebeğinizi kaybedebilirsiniz. Sinirlenme anında sizi alıp sürüklemesi, üzerinden atması ve belki ayaklarıyla vurması bebeğinizi kaybetmeniz için yeteri olacaktır.

Atların sinirlenme anında çifte attıkları ve birçok kişinin canına mal oldukları bilinmektedir. Özellikle göğüs bölgenize, karnınıza gelen çifte bebeğinizin veyahut sizin ölümünüze neden olabilir. Tüm bu nedenlerden ötürü at binme egzersizini doğum sonrasına sakla

Bu Haber 20.361 kez okunmuştur.

Eklenme Tarihi : 12.03.2018 Pts 11 : 12

YORUM YAZ

Henüz yorum yapılmamış.