Hamile kalmak isteyenler nasıl beslenmeli

14.01.2021
701
A+
A-
Hamile kalmak isteyenler nasıl beslenmeli

Gebelik planlayan anne adayları sağlıklı bir gebelik için nasıl beslenmeli? 

Yaşamımızın her dönemini ve vücudumuzun her hücresini etkileyen en temel şey beslenmedir. Hücrelerimizin sağlığı dolayısıyla bedenimizin sağlığı, bu sağlık durumunun korunması ve tüm sistemlerimizin muntazam çalışması ancak doğru bir beslenmeyle sağlanabilir. Üreme sağlığı da kişinin beslenme durumuyla oldukça ilişkilidir. Özellikle anne adayının beslenmesi bebeğin büyüme ve gelişimi yanında yetişkinlikte karşılaşabileceği sağlık sorunlarını da etkilemektedir.

Gebelik öncesi dönem hem anne adayının hem de anne karnındaki bebeğin sağlığı için en az gebelik dönemi kadar önemlidir. Sağlıklı bir gebelik için gebeliğe hazırlık evresinde optimal sağlık koşulları sağlanmalıdır. Bu koşullar arasında beslenme şüphesiz ilk sıralarda yer almaktadır.

Gebelik öncesinde sağlıksız beslenme hormon dengesizlikleri gibi sorunlara neden olarak üreme sağlığını ciddi ölçüde etkiler. Bazı önemli besin öğelerinden fakir beslenmek, aşırı beslenme ve yağ, basit karbonhidrat gibi besinleri fazla tüketmek fertiliteyi olumsuz etkileyerek infertiliye sebep olabilir. Gebelik öncesinde, olması gerekenden yüksek veya düşük kiloya sahip olmak da infertilite sebepleri arasında sayılabilir. Özellikle bel çevresinde yağlanma üreme sağlığını olumsuz etkiler. Ayrıca annenin fazla kilolu olması emzirme oranlarında da azalmaya sebep olabilir. Bu nedenle gebelik planlanıyorsa mutlaka uygun kiloya ulaşılmalı ve birey beslenme açısından değerlendirilmelidir. Gebeliğe hazırlık döneminde kazandırılan sağlıklı beslenme alışkanlığı ve yapılan yaşam tarzı değişiklikleri ile gebe kalma şansı arttırılabilmektedir. Yardımcı Üreme Teknikleri tedavisi alan bireylerde yapılan beslenme tedavileriyle de gebe kalma şansı arttırılabilmektedir. Diyetlerinde deniz ürünleri, kümes hayvanları, tam tahıllar, meyveler ve sebzeleri tercih eden kadınlarda daha iyi doğurganlık görülmektedir.

Gebelik öncesi nelere dikkat edilmeli:

Kafein

Kafein kadınlarda sağlıklı yumurtlamayı ve menstrüasyonu değiştirebilmektedir. Yapılan çalışmalarda gebeliğe hazırlık döneminde günde 300 mg’dan fazla kafein tüketiminin gebe kalma ihtimalini azalttığı ve gebe kalındığında ise düşük riskini arttırdığı gösterilmiştir. Bu nedenle kafein içeren yiyecek ve içecek tüketimi konusunda dikkatli olunmalıdır.

Sigara ve Alkol

Sigara kullanımı üreme sorunları da dahil olmak üzere önlenebilir hastalıklar ve ölüm için birincil risk faktörüdür. Ayrıca pasif sigara içiciliğine maruz kalma daha düşük doğum ağırlıklı bebeklerle ve bazı doğum defektleriyle ilişkilendirilmiştir.

Alkolün gebeliğe hazırlık döneminde kullanımı depresyonla, gebelikte kullanımı ise çeşitli olumsuz fetal sonuçlarla ilişkilendirilmiştir. Bu nedenle kadınlarda yumurtlamanın ve fertilitenin korunması ve bebeğin optimal gelişimi için sigara ve alkol erken dönemde bırakılmalı.

Besin öğeleri

Diyetin protein, karbonhidrat ve yağ içeriği sağlıklı kaynaklardan karşılanmalıdır. Et, balık, tavuk, yumurta gibi hayvansal protein içeren besinler yeteri kadar tüketilmeli ve geri kalan protein ihtiyacı sebzelerden, yağlı tohumlardan, baklagillerden karşılanmalıdır. İşlenmiş karbonhidrat olarak adlandırılan beyaz un, şeker gibi besinlerden uzak durulmalı bunlar yerine tam tahıllar, sebzeler, meyveler, kurubaklagiller diyete eklenmelidir. Yağlı balıklar, yağlı tohumlar, zeytinyağı, avokado gibi sağlıklı doymamış yağlar içeren besinlere mutlaka yer verilmeli, trans yağ içeren kızartmalar, hazır gıdalar gibi besinlerden ve doymuş yağ içeren besinlerden uzak durulmalıdır.

Kadınlarda en sık görülen ve yeteri kadar tüketilmediğinde üreme sağlığı için takviye edilmesi gereken mikrobesin öğeleri başlıca demir, iyot, folat, B12 vitamini, kalsiyum ve D vitaminidir.

Gebeliğe yeterli demir depolarıyla başlamak ve demir eksikliğine bağlı soruları önlemek adına diyette yeteri kadar demir içeren besinlere mutlaka yer verilmeli ve gerektiğinde doktor kontrolünde takviye kullanılmalıdır. Et, tavuk, balık, kurubaklagiller, yeşil yapraklı sebzeler demirin diyetsel kaynaklarıdır. Bitkisel besinlerdeki demirin vücutta emilimini arttırabilmek için mutlaka yanlarında C vitamini kaynaklarına yer verilmelidir.

İyot tiroid bezinin yeterli çalışması ve hormonların yeterli üretimi için elzem olan bir mineraldir. İyot eksikliğine bağlı olarak tiroid fonksiyon bozuklukları görülebilmekte ve bu durum üreme sağlığını olumsuz etkileyebilmektedir. Gebelik ve emzirme döneminde artan iyot gereksinimini karşılayabilmek için diyette deniz ürünleri ve iyotlu tuza yer verilmeli, gerektiğinde doktor kontrolünde iyot takviyesi kullanılmalıdır.

Folat vücutta DNA sentezi ve hücre bölünmesi için gereklidir. Ayrıca vücuttaki her hücrenin üretilmesi ve korunumunda yardımcıdır. Gebeliğin ilk 17-30 gününde bebekte nöral tüpün beyne ve omuriliğe doğru gelişimi için gereklidir. Bu bakımdan gebeliğe yeterli folat düzeyiyle girmek çok önemlidir. Bunun için gebe adayında folat düzeyi ölçülmeli ve beslenmesinde koyu yeşil yapraklı sebzelere, kurubaklagillere, turunçgillere mutlaka yer verilmelidir. Gerektiği durumlarda doktor kontrolünde folik asit takviyesi kullanılmalıdır.

B12 vitamini normal doğurganlığın sürdürülebilmesi için önemlidir. Yeterli B12 alımı için diyette et, süt, yumurta gibi hayvansal besinlere yer verilmelidir. Özellikle vegan veya vejateryan anne adayları B12 eksikliği açısından risk altındadır. Bu anne adaylarında doktor kontrolünde B12 vitamini takviyesi doğurganlığın arttırılması ve sağlıklı bir gebelik için önemlidir.

Kalsiyumun gebeliğe hazırlık döneminde yeterli alınması anne adayının kemik bütünlüğünün korunması bakımından önemlidir. Ayrıca gebe kalınması durumunda bebeğin vücut ağırlığında artış, azalmış erken doğum riski ve bebekte daha düşük kan basıncını sağlayabilir. Gebeliğe hazırlıkta anne adayları yeterli kalsiyum alım düzeyi için beslenmelerinde süt ürünleri ve koyu yeşil yapraklı sebzelere mutlaka yer vermelidir.

D vitamini eksikliğine özellikle az güneşlenen ve fazla kilolu bireylerde daha sık rastlanmaktadır. Yapılan çalışmalarda D vitamini eksikliği doğurganlığın azalmasıyla ilişkilendirilmiştir. Yeterli D vitamini seviyelerine ulaşmak için anne adayı uygun saatlerde güneşlenmeli ve beslenmesinde yağlı balıklara, yumurtaya yer vermelidir. Bu şekilde istenen düzeye ulaşılamadığı taktirde doktor kontrolünde D vitamini takviyesi kullanılmalıdır.

Özet olarak gebelik öncesinde hem gebe kalma şansını arttırmak hem de sağlıklı gebelik geçirmek için yeterli ve dengeli beslenmeye dikkat edilmeli, sağlıklı kilo aralığına ulaşılmalı, vitamin ve mineral eksiklikleri açısından dikkatli olunmalıdır.

 

Diyetisyen Asuman Kendir

admin
admin
2010 yılından itibaren alanında uzman kişilerin bilgilerine başvurarak anne adaylarının 9 ay 10 gün boyunca aklına takılan tüm sorulara cevap vermeye çalışıyoruz.
YAZARA AİT TÜM YAZILAR
ZİYARETÇİ YORUMLARI - 0 YORUM

Henüz yorum yapılmamış.

Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için veri politikamızı inceleyebilirsiniz.