40 haftalık hamilelik süresince sizin yanınızdayız

Hamileliğin 1. ayında beslenme nasıl olmalı ?

Hamileliğin 1. ayında beslenme nasıl olmalı ?

GEBELİĞİN BİRİNCİ AYINDA BESLENME

Gebeliğin birinci ayında neleri yemeli, neleri yemekten sakınmalı ?

Yakında bir bebeğiniz olacak. Bu, mükemmel bir haber. İnanılmaz bir duygu, bir yönüyle de şaşırtıcı. Binlerce web siteden ve kitaplardan öğrendiğiniz kadarıyla her şeyi bildiğinizi sanıyorsunuz değil mi? Daha sonra bir soru karşısında tökezleyip bu sefer de hiç bir şey bilmediğiniz hissine kapılıyorsunuz. En iyi ve en kötü; iki uç durum.

Vücudunuzda hızlı değişiklikler olur. Bazen karamsar ve rahatsız, bazen de çok mutlu olursunuz. İşte bütün bu gelgitler gebeliğin birinci ayında yaşanan hallerdir.

Gebeliğin 1. Ayı

Kadınların çoğu, bir adet dönemi geçip de gebelik testi yaptırana kadar hamile olduklarını bile anlamazlar. Anne adayı bu şekilde, yani gebelik testiyle hamile olduğunu öğrendiğinde hamileliğin 2-2,5 haftasını tamamlamıştır bile. Bu 2- 2,5 haftalık süre ise gebeliğin ilk ayının yarısı demektir. Neredeyse hamileliğin birinci ayı tamamlanmak üzeredir, hatta geçmiş de olabilir.

Bütün web siteleri ve kitaplar gebeliğin ilk üç aylık dönemin en riskli dönem olduğunu, fetüsün beyin gelişiminin çoğunun bu dönem içinde gerçekleştiğini söylemiyorlar mı? O halde siz hamile olduğunuzu anlayana kadar, farkına varmadan ağır kaldırarak, düzgün beslenmeyerek, abur cubur yiyerek, seyahat ederek fetüse zarar veriyor olabilirsiniz.

Endişeye gerek yok

Durun, hemen telaşlanmayın. Endişeye ve strese gerek yok. Kendinizi rahat hissedin.  Başlangıçtan 2 ila 8. hafta sonrası tespit edilen sağlıklı gebeliklerin neredeyse tamamı normal bir seyir izler ve sağlıklı bebeklerin doğumuyla son bulur. Öyleyse çok fazla üzülmeye gerek yok. Gebeliğin ilk birinci ayında neleri yemeli neleri yemekten sakınmalı. Bunları sizin için  aşağıda sıraladık.

GEBELİĞİN BİRİNCİ AYINDA YENMESİ GEREKENLER

Gebeliğin 1. ayında yenilecek olan gıdaları öğrenmek mi istiyorsunuz? İşte cevabı: Gebeliğin ilk birkaç ayı mide bulantısı, şişlik, kusma, baş ağrısı, göğüs uçlarının hassaslaşması, aşerme gibi rahatsızlıkların yaşandığı bir dönemdir. Gebeliğin birinci üç aylık diliminde görülen bu rahatsızlıklar her kadında farklı seyreder. Kimisinde hiç görülmeyebilirken bazılarında çok ciddi seyreder. Fakat her durumda da sağlıklı bir gebelik ve sonunda sağlıklı bir bebek sahibi olmak için dengeli bir diyet, hayati önem taşır. Bu yüzden ilk üç aylık dönemde diyetinizin aşağıdaki gıdaları içermesine dikkat edin

1 Folik asitçe zengin gıdalar

Doktorunuz folik asit takviyesi için üretilmiş preperatları yazsa bile gebeliğin devamı ve sağlıklı bir embriyo oluşumu için gerekli olduğundan folik asitçe zengin gıdalar tüketmeye ihtiyacınız olacaktır. Folik asit yönünden zengin gıdalar:

►Yumurta

►Patates

►Portakal

►Brokoli

►Kuşkonmaz

►Fasulye ve yeşillikler

2.B6 Vitamini

Bu vitamin, mide bulantısını yatıştırması ve kusmanın önlenmesine yardımcı olması bakımından bir aylık hamilelerin diyetinde önem arz eder. Bulantı ve kusma gebeliğin bu döneminde en çok görülen rahatsızlıklardır ve hemen her kadın bu sıkıntıyı yaşar. Bu rahatsızlığı yatıştırmak için ilaç kullanmak yerine B6 vitaminince zengin gıdalarla beslenmek daha sağlıklı bir tercihtir. B6 vitaminince zengin gıdalar: tahıllar, somon, fıstık ezmesi, muz, fındık ve ceviz gibi kabuklu meyveler

3. Meyveler:

Meyveler, sağlıklı bir gebelik için faydalı olan her besini  az da olsa içeren ve yağ içermeyen en önemli yiyecek grubudur. Meyveler su, antioksidanlar ve vitaminlerce zengindir. Bazı meyveler lif yönünden de zengindir.  Gebeliğin birinci ayında günde en az 3 porsiyon meyve alınması iyi bir tercih olur.

4. Süt Ürünleri:

Eğer hazmedebiliyorsanız, yani  laktoz intoleransı veya süt proteini alerjisi gibi rahatsızlıklarınız yoksa, beslenmenizde süte mutlaka yer vermelisiniz. Süt protein, vitaminler, kalsiyum, su, faydalı yağlar, folik asit ve D vitamini yönünden mükemmel bir kaynaktır. Yoğurt ve sert peynirler bir bardak süt kadar faydalıdır. Günlük olarak alınması gereken süt ve süt ürünü miktarı yaklaşık 1 litre süte karşılık gelmelidir. Fakat sütü veya süt ürünlerini zoraki ve tiksinerek tüketmeyin, tiksinmemeniz için sütü değişik aromalarla karıştırarak sevimli hale getirebilirsiniz. Hangi karışımlarla severek içeceğinizi kendiniz deneyerek bulabilirsiniz.

5. Et

Domuz eti bazı bakteri ve virüslerin taşıyıcısı olabilir. Bu yüzden hamileler için zararlıdır. Hamilelikte  Deniz ürünlerine karşı da dikkatli olmak gerekir. Deniz ürünleri, fetüs gelişimini engelleyen  yüksek miktarda metil cıva içerebilir. Bunların dışındaki bütün etler bir aylık gebelik diyetlerinde güvenlidir. Ancak etin hijyenik koşullarda pişirilmiş olması gerekir. Etler zengin bir protein ve vitamin kaynağıdır.

6. Demir yönünden zengin gıdalar:

Demir hem annenin hem de fetüsün sağlıklı bir kan dolaşımı için hayati öneme sahip sihirli bir mineraldir. Damarlarımızda dolaşan kanın oksijen ve besin maddelerince zengin olabilmesi aynı zamanda demir yönünden de zengin olmasına bağlıdır. Kanda demir eksikliği kansızlık dahil pek çok rahatsızlığı da tetikler.

Doktorunuz gebeliğin 4. ayına kadar demir hapı yazmayacaktır. Bu durumu da göz önüne alarak kanınızda demir eksikliği oluşmaması için bu mineral yönünden zengin gıdalarla beslenmelisiniz. Demir minerali yönünden zengin olan yiyecekler şunlardır: kırmızı pancar, yulaf ezmesi, kepek, fasulye kurutulmuş meyveler, tavuk, kuzu eti

7. Şekerli gıdalar:

Yaygın inanışın aksine gebeliğin ilk aşamasında hızlı kilo alımından sakınmak gerekir. Bunun için “iki kişilik yemek” ten sakının. Ekstra enerji için gerekli olan 200-300 kaloriyi kompleks yapıda olmayan, doğal şekerlerle sağlayabilirsiniz. Bu sizi formda tutar, ekstra enerji ihtiyacınızı karşılar ve sağlıklı bir vücut yapısı için iyi gelir. Doğal şekerler için taze meyveler, pankek, puding, ev yapımı taze meyve suyu, meyve püresi tüketebilirsiniz.

GEBELİĞİN BİRİNCİ AYINDA YENMEMESİ GEREKENLER

Gebeliğin ilk bir ayı hızla geçer. Mide bulantısı yaşadığınız anlar dışında gebeliği hissetmezsiniz bile. Bu yüzden ilk bir aylık süreçte yenilmemesi gereken yiyecekleri unutmanız çok kolaydır. Bu konuda çok dikkatli olmalısınız. Eğer doğmamış bebeğinize zarar verecek bir şeyler yerseniz, başlangıçtaki sevinciniz suçluluk psikolojisine dönüşecektir. Bu yüzden, gebeliğin ilk ayında aşağıdaki gıdalara diyetinizde yer vermemelisiniz.

1. Kasılmayı tetikleyen gıdalar:

Anneniz veya ailedeki diğer yaşlı bayanlar, gebeliğin ilk birkaç ayında ananas, meyan kökü, papaya gibi meyveleri yememeniz konusunda sizi uyarmışlardır. Bu uyarılar yerinde uyarılardır. Bu gıdalar gebelikte erken kasılmaların meydana gelmesini teşvik eder. Bu da düşüklere ve ciddi kramplara yol açabilir.

2. Deniz ürünleri:

Yukarıda da belirttiğimiz gibi. Deniz ürünleri  yüksek miktarda metil civa içerir. Bu bileşik fetüsün beyin gelişimine ciddi zararlar verir. Anne adayı, ilk bir ay içerisinde hamile olduğunu anlamayabilir.  Bu sebepten, hamilelik isteyen bayanların deniz ürünlerinden topyekun uzak durmaları iyi olur. Eğer çok istiyorsanız tatlı su balığı yemeyi tercih edin.

3. Yumuşak peynirler (eritme, krem, labne peynirler):  

Pastörize edilmemiş sütten yapıldıkları için bütün yumuşak peynirlerden uzak durmalısınız. Bu peynirler gıda zehirlenmelerine yol açan bakteriler veya diğer türden bakteriler içerebilir. Bunu yanında yumuşak peynirler gaz oluşumunu da tetikler.

4. Paketlenmiş/İşlem görmüş gıdalar (hazır gıdalar):

Gebeliğin ilk bir ayında meyve suyu, koyulaştırılmış süt gibi hazır gıdaları tüketmemek lazım. Bunun yerine meyve salatası, ev yapımı meyve suları hazırlayın ve 20 dakika içinde tüketin.

Bu Haber 5.880 kez okunmuştur.

Eklenme Tarihi : 29.09.2016 Per 11 : 29

YORUM YAZ

Henüz yorum yapılmamış.