Hamilelikte ne kadar C vitamini alınmalıdır ?

17.06.2017
1.000
A+
A-
Hamilelikte ne kadar C vitamini alınmalıdır ?

C vitamini askorbik asit olarak bilinen suda eriyen bir vitamindir. İnsan vücudu tarafından üretilemediği için gıdalarla temin edilmesi gerekir.Fazlası idrarla atılır, suda eriyen bir vitamin olduğundan vücut tarafından depolanamaz.

Askorbik asit, A ve E vitaminleri ile beraber bazı toksik öğelerin etkisini azaltmaktadır. Kanser oluşumunu yavaşlatmaya yardımcı olurken, karaciğerde toksinlerin temizlenmesini artırmaktadır. Vücuda alınan nitritlerin kanser yapıcı nitrozoma dönüşümünü önlemektedir.Son yıllarda yapılan araştırmalar, askorbik asidin bağ dokularından olan kollojen sentezinde görev aldığını ortaya koymuştur. Askorbik asidin kan damarlarının kuvvetli olmasında da görev yaptığı düşünülmektedir. Vitamin yetersizliğinde kan damarları zayıflamakta ve ufak darbelerle kanamalar görülebilmektedir.

C VİTAMİNİN FAYDALARI

  • C vitamini, gebeler için önemli bir diğer vitamin olan E vitamininin çalışmasını süzenler.
  • Koroner kalp hastalıklarına karşı koruma sağlar.
  • Gıdalarda bulunan demirin emilimini artırır.
  • Yaşlanmayı geciktirir.
  • Bağışıklık sistemini kuvvetlendirir.
  • Sindirim sistemi ile alakalı bazı kanser türlerine karşı koruma sağlar.
  • Göz sağlığını destekler, göz merceğini korur, katarakt oluşumunu engellemeye yardımcı olur.
  • Gıdalarla vücuda alınan bazı tarım ilaçlarının zararlı etkilerini azaltır.

C vitamininden zengin meyveler; çilek, kızılcık, kuşburnu, kivi, ananas, portakal, limon, greyfurt gibi narenciye çeşitleridir. Meyve suları da C vitamininden zengindir, ancak kilo problemi yaşayan veya kabızlık şikâyeti olan anne adaylarının meyve suyu yerine meyvenin kendisini tüketmeleri daha uygun olacaktır.

C vitamininden zengin sebzeler; maydanoz, biber, roka, tere, dereotu gibi yeşillikler, brokoli, bürüksel lahanası ve diğer lahana çeşitleridir.

GEBELER NE KADAR C VİTAMİNİ ALMALIDIR?

Gebelerin günlük olarak diyetlerinde 90 mgC vitamini almaları gerekir. Olası vitamin kayıpları değerlendirilerek 2 – 3 porsiyon meyve ve 2-3 porsiyon sebze yemeği ve salata tüketmeleri uygun olacaktır.

C vitamini eksikliğinde

  • İskorbüt,
  • Hastalıklara duyarlılık,
  • Diş eti ve kılcal damar kanamaları,
  • Eklem ağrıları,
  • Yara iyileşmesinde gecikme,
  • Saç dökülmeleri,
  • Demir emiliminde azalma gibi durumlar ortaya çıkabilir.

C vitamini hava ile çabuk bozulan bir vitamin olduğundan; vitamin kaybını önlemek için meyvelerin taze olarak sıkıldıktan hemen sonra tüketilmesi, sıkıldıktan sonra bekletilmemesi, sebze yemeklerinin kapağı kapalı olarak pişirilmesi gerekmektedir.

Diyetisyen Çiğdem Öteleş

Diyetisyen Çiğdem Öteleş
Diyetisyen Çiğdem Öteleş
1990 yılında Kırıkkale'de doğdu. 2012 yılında Ankara Üniversitesi Beslenme ve Diyetetik bölümünden mezun oldu. Mesleğini aktif olarak sürdürmekte olan yazar, evli ve bir çocuk annesidir.
YAZARA AİT TÜM YAZILAR
ZİYARETÇİ YORUMLARI - 0 YORUM

Henüz yorum yapılmamış.

Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için veri politikamızı inceleyebilirsiniz.