40 haftalık hamilelik süresince sizin yanınızdayız

Hamilelikte stres ile başa çıkma yöntemleri

Hamilelikte stres ile başa çıkma yöntemleri

Stres artık günlük yaşamamızın parçası oldu. Buna hamileliğin getirdiği endişeler de eklenince yaşanan gerilim daha da artabiliyor. Bu nedenle hamilelik döneminde stresten mümkün olduğunca uzak durmak gerekiyor. Eğer bu ruh halinden kurtulmak istiyorsanız makalemizi dikkatlice okumanızda fayda var.

Anne adayları 9 ay süren hamileliklerinde bir takım problemlerle karşılaşabilirler. Özellikle hormonlarında meydana gelen değişiklikler anne adayının psikolojik olarak yaşadıklarından çok daha fazla etkilenmesine ve hassaslaşmasına neden olabilir. Kadınların hamilelik döneminde vücutlarında meydana gelen fiziksel değişimler anne adaylarının psikolojik olarak farklı duygular yaşamasında önemli bir rol oynar. Tüm bunların yanında günlük hayatın stresi de eklenince, anne adayları doğal olarak yaşadıklarından daha fazla etkilenirler. Oysa anne adaylarının, hamilelik dönemini mümkün olduğunca sakin ve huzurlu geçirmeleri, stresten uzak durmaları gerekir. Hamilelik döneminde stresten uzak ve rahat bir şekilde geçirebilmeniz için aşağıdaki önerileri dikkate alın.

Hamilelikte Stresin Kaynakları

Uzmanlar hamilelik döneminde anne adaylarını strese sokan, düşüncelerin başında, bu duruma uyum sağlayamamalarının geldiğini belirtiyor. Hamilelikle birlikte anne adayının vücudunda başlayan değişiklikler, kendini kötü  hissetmesine  yol açabilir. Ayrıca farklı bir yaşama atılan bu ilk adımlar, gelecekle ilgili bazı endişelerin de ortaya çıkmasına neden olabilir. Ve anne adayı zamanla, karşısına çıkabilecek sorunları düşünerek, kafasını kurcalayan sorulara cevap bulmaya çalışır. Bu dönemde baba adayları da aynı endişeleri yaşarlar. Karşılıklı olarak yaşanan eşlerdeki  bu gerginlik ve endişe ise içinde bulunulan durumun daha da stresli bir hale dönüşmesine neden olabilir. Bu nedenle öncelikle baba adaylarının eşlerine destek olmaları ve onların durumunu anlamaya çalışarak, anne adayının yalnız olmadığını hissettirmeleri gerekir. Bu arada anne adaylarına da bazı görevler düşüyor elbette. Hamileliğin doğal bir süreç  olduğunu, psikolojik ve fizyolojik bazı değişiklikler yaşayacaklarını kabul etmeleri, kendileriyle barışık olmaları gerekir. Zaten hamilelik sürecinde düzenli olarak girilen doktor kontrolleri sayesinde bir çok problem , doktorların desteğiyle kısa zamanda çözüm bulur ve anne adayının psikolojik olarak doğuma hazırlanması kolaylaşır.

Gebelikte stres bebeğinizi etkiler mi ?

Bebeğiyle ve eşiyle arasındaki ilişkinin geleceği konusunda çeşitli endişeler taşıyan anne adayı, bu duygularına kendisini fazla kaptırırsa bebeği bundan etkilenir mi ? Eğer bu ruh hali uzun sürerse, stresli annenin salgıladığı hormonlar bebeği de etkileyebilir. Anne karnında bebekler, annesinin sakin ve dingin sesini duyduğu zaman rahatlarlar. Gebelik döneminde aşırı stres; bebeğin erken doğmasına, normalden daha düşük kilolu doğmasına neden olabilir. Doğum sonrada bebeğin sürekli ağlaması, düzenli uyumaması ve hiperaktif olması da annenin hamilelik döneminde aşırı stres yaşamasına bağlı olabilir. Çünkü vücuttaki adrenalin salgısı stres yüzünden azalabilir. Bu durum kan damarlarının kasılmasına ve rahme giden kanın azalmasına neden olur. Oysa ki, rahme giden kan, bebeğin oksijen ve beslenme ihtiyacını sağlar.

Hamilelikte stresten nasıl kurtulabilirsiniz ?

Stresten kurtulabilmek için önce stresi yaratan nedenleri bulmanız gerekir. Sizi strese sokan şeyleri ayrıntılı olarak gözden geçirerek bu konularda neler yapabileceğinizi yazılı olarak planlayabilirsiniz. Örneğini bebeğinizle ilgili endişeleriniz varsa bunu doktorunuzla konuşarak gerekli bilgileri alabilirsiniz. Eğer , bu ruh haliniz çevrenizden kaynaklanıyorsa, onlarla konuşmayı denemeli ve açık bir dille neler beklediğinizi anlatmalısınız. Stresten uzak durmanın en temel kuralı ise, her olayı aşırı stres yaratacak boyuta getirmeden çözmektir. Ayrıca olaylara olabildiğince pozitif bir açından bakmak, daha az strese girmenizi sağlar.

Hamilelik dönemi eğitim ve egzersiz programlarına katılın. Buralarda sohbet ederek, bilgi alarak endişelerinizden kurtulabilirsiniz.

Hamilelik döneminde kendinize bir hobi edinin. Severek yapabileceğiniz.

Bebeğiniz için alışveriş yapın.

Hamileliğin zevkli bir dönem olduğunu hissedin , bu zevkli dönemi değerlendirin.

Strese yenik düşmemek için vücut sağlığınızın da yerinde olması gerekir. Dolayısıyla anne adayı bu dönemde egzersiz yapmaya ve bazı besinleri almaya özen gösterirse vücut direnci artacağı için sıkıntılı durumlarda daha kolay mücadele edebilir.

Egzersiz olarak hafif yürüyüş ve egzersiz bisikleti en uygunudur. Hamilelikte  beslenmeye gelince az yağlı, az tuzlu, sulu ve hafif yiyecekler tercih edilmeli.

Hamilelik döneminde almanız gereken besinler:

  • Elma, muz, üzüm,
  • Kepekli ekmek ve salatayla yapılmış sandaviç,
  • Çiğ sebze,
  • Kuru kayısı,
  • Tuzsuz ay çekirdeği veya kabak çekirdeği,
  • Tuzsuz badem
  • Ev yoğurdu

Bu besinler, kan şekeri miktarını dengelemek ve duyguların kontrolünü sağlamak açısından yararlıdır.

Hamilelikte Stresten uzak bir yaşam

Stresten uzaklaşmak için sadece seyahat ya da tatile gitmenize gerek yok. Bunun için elinizdeki imkanları değerlendirebilirsiniz. Uzmanlar hamilelerin rahatlamalarını ve huzur dolu bir ortamda olmalarını sağlamak onlara çeşitli terapi yöntemleri gösteriyorlar. Aromaterapi, meditasyon, masaj, yüzme, yoga, suda aerobik, doktorlar tarafından önerilenlerin başında geliyor. Bunları uygulama konusunda aşağıdaki bilgileri okumanız faydalı olacaktır.

Hamilelikte Meditasyon

  1. Hamileliğin getirdiği stresten kurtulmak için sizi rahatlatacak tekniklerden biri meditasyondur. Meditasyonu kolaylıkla öğrenebilirsiniz. Bunun için kendinize birkaç dakikalık zaman ayırın, konsantre olmaya çalışın ve aşağıdaki sıraladığımız noktalara dikkat edin.
  2. 20 dakika boyunca rahatsız edilmeyeceğiniz bir yerde oturun. Bulunduğunuz yer sessiz ve sakin olmalı.
  3. Gözlerinizi kapatıp, derin derin nefes alın. Bu pozisyonda birkaç dakika kalın. Bütün kaslarınızın rahatladığını hayal etmeye çalışın .
  4. Biraz bekleyip, nefesinizin düzene girmesini sağlayın. Bunun ardından her nefes verişinizden sonra saymaya başlayın. 10’a kadar sayarak aynı işlemi birkaç kez tekrarlayın.
  5. Kafanızı kurcalayan veya aklınızı karıştıran bir şey olduğu anda birinci aşamaya geri dönün. Unutmayın ki, bütün bunları rahatlamak amacıyla yapıyorsunuz. Kötü düşüncelerden beyninizi arındırın ve o anın güzelliğini yaşayın.
  6. Kendinizi rahat hissettiğiniz anda gözlerinizi açın ve o huzur duygusunun keyfini sürün. Bu egzersizi yaparken tek bir kelimeye de kendinizi konsantre edebilirsiniz. Örneğin ‘’ bebeğim’’ diye düşünebilirsiniz.

Hamilelikte Masaj:

  • Eşinizin yapacağı masaj, hem birlikte güzel dakikalar paylaşmanızı hem de rahatlamanızı sağlar. Masaj, kan dolaşımınızı düzenleyerek kaslarınızı gevşetir ve stresten arınmanızı sağlar. Masaj esnasında izlemeniz gereken yolu ve dikkat etmeniz gerekenleri şöyle sıralayabiliriz.
  • Önce bir sandalyeye ters  şekilde oturun ve eşiniz sırtınıza masaj uygulamaya başlasın.
  • Bademyağı veya sizi rahatlatacak bir kremle, fazla basınç uygulamadan sırtınızı ovmasını sağlayın.
  • Omzunuzu ve ensenize yapılan masaj rahatlamanızı kolaylaştırın.
  • Masaj yapılan yağa birkaç damla papatya esansı koyarsanız masaj daha etkili olabilir.
  • Kendi kendinize de masaj yapmayı deneyebilirsiniz.
  • Omuzlarınızı, bacaklarınızı, ensenizi hafifçe sıkarak rahatlamak yararlı olabilir. Bacaklarınızın üst kısmını masaj uygulamanız ise uygun olmayabilir.

Yüzme ve suda  aerobik:

Bu dönemde sizi rahatlatacak yöntemlerden biri de yüzme ve suda aerobiktir. Ancak su temiz değilse, vajinal enfeksiyonlara neden olabilir. Bu nedenle kullanacağınız havuzun temiz olmasına dikkat edin. Ayrıca suyun ısısı da çok önemlidir. Çünkü suyun sıcak yada soğuk olması rahmin kasılmasına yol açabilir. Bu da erken doğuma neden olabilmektedir. Ayrıca anne adayının havuz kenarında dolaşırken kaymaması için mutlaka havuz ayakkabısı giymesi gerekir. Haftada 1-2 kez suda aerobik yapmak yeterlidir. Bu egzersizleri yaparken kaslarınıza basınç yüklenmez , sadece kan dolaşımınız hızlanır. Bu da sizin stresten uzak kalmanıza yardımcı olur.

Hamilelikte Yoğa:

hamilelikte-yogaYoğa yaparken doğru nefes alıp vermeniz büyük önem taşıyor. Stresli olduğunuz zaman vücudunuz fazla gerilimi tutar. Bunun için bütün vücudu  kullanarak doğru nefes alıp vermek kasları rahatlatır. Ayrıca doğru nefes alıp vermek doğumun daha kolay gerçekleşmesine yardımcı olur. Nefes alıp vermenin yatıştırıcı bir etkisi de vardır. Vücudun işleyişine karşı ne kadar direnirseniz, o kadar az canınız yanar. Derin nefes almak , kandaki oksijen miktarını artırarak zihnin rahatlamasını sağlar. Yogadan tam olarak faydalanabilmek için bu konuda uzman bir kişiden ders almanız veya yoga tekniklerini öğreten kitap, CD den faydalanabilirsiniz.

Hamilelikte Aromaterapi

Doğal bitki özleri, ruh halini iyileştirmek için mükemmel bir çözüm yolu olabilir. Bazıları uyarıcı etki yapabilir ama rahatlatıcı özellikleri de vardır. Uzmanlar sadece bitki özlerini koklamanın bile kişiyi rahatlattığını belirtiyor. Ancak bütün bitki özlerini hamilelikte kullanmak doğru değil. Bunun için doktorunuza danışarak önerdiği bilgileri kullanabilirsiniz. Yasemin, Roman papatyası gibi bitkileri hamilelikte ister banyo suyuna ister masaj yağınıza ekleyerek kullanabilirsiniz.

Bu Haber 10.149 kez okunmuştur.

Eklenme Tarihi : 28.04.2016 Per 11 : 28

YORUM YAZ

Henüz yorum yapılmamış.