40 haftalık hamilelik süresince sizin yanınızdayız

Hamilelikte yararlı ve zararlı yiyecekler

Hamilelikte yararlı ve zararlı yiyecekler

Hamile olduğunuzu öğrendiğiniz andan itibaren farklı bir sürecin içine giriyorsunuz. Yaşam stilinizle birlikte yedikleriniz ve içtikleriniz de düzene girmeye başlıyor. Artık sadece kendinizi değil, karnınızda taşıdığınız bebeğinizi de düşünmeniz ve onun sağlığını tehlikeye atmamanız gerekiyor. Ve özellikle doğru bir şekilde beslenmeniz, dünyaya getireceğiniz bebeğinizin gelişim sürecinin ne kadar sağlıklı olacağını belirliyor.

Bu makalemizde hamilelik döneminde dengeli beslenme düzeni uygulayabilmeniz için neler yemeniz ve nelerden kaçınmanız gerektiği konusunda bilgi verdik.

Anne adayları bol bol sebze ve salata yemeleri önemli. Ayrıca yiyeceklerin 3 öğün şeklinde değil de sık sık ama azar azar, 6 ya da 7 öğünde yemek daha sağlıklıdır.

İlk 3 ay kilo kaybedebilirsiniz

Normalde hamileliğin ilk 3 ayı boyunca anne adaylarının fazla kaloriye ihtiyacı olmaz. İlk 3 aylık dönemde, hormonların farklı bir şekilde çalışmaya başlaması ve mide bulantıları nedeniyle bazı hamileler birkaç kilo ( 1-2 kilo kadar )  kaybedebilirler. Uzmanlar bunun normal olduğunu ve anne adaylarının endişelenmesine gerek olmadığını belirtiyorlar. Hamilelik döneminde mide bulantıları yüzünden aşırı kilo kaybı durumunda doktora başvurmalısınız.3.aydan itibaren ise bebeğinizin büyümesiyle birlikte yavaş yavaş kilo almaya başlarsınız.3. aydan sonra her ay için 1 kilo son iki ay, yani 8. Ve 9. Aylarda ise 2 kilo almanız normal sayılıyor. Yani doğum anı gelene kadar 8-12 kilo almanız yeterli. Haftada bir kere tartılarak kilonuzu takip edebilirsiniz. Her gün tartıldığınızda ise vücudunuzdaki su miktarı değiştiği için kilonuz farklılıklar gösterebilir. Bunun içinde yapılması gereken en doğru şey haftada 1 kere tartılmaktır.

Demir takviyesi

Hamileliğin ikinci 3 ayında, yani 4-5-6. Aylarda günde 300 kalori daha fazla almanız yeterli olur. Uzmanlar, 12. Haftadan sonra anne adayının demir takviyesine ihtiyacı olduğu konusunda özellikle duruyorlar. Çünkü 4. Aydan itibaren rahminiz büyüyor, bebeğiniz gelişiyor ve kendisi için gereken demir ihtiyacını sizden karşılamaya başlıyor. Böylece vücudunuzun demir ihtiyacı %100 artıyor. Demir eksikliği söz konusu olduğunda ise kansız kalmanız sonucu bebeğinizin oksijen ihtiyacını tam olarak karşılayamayabilirsiniz. Dolayısıyla bebeğiniz sağlıklı bir şekilde büyüyemiyebilir. Bu yüzden çok iyi de beslenseniz doktorunuz size demir takviyesi için ilaç verdiyse kullanmalısınız.

Sigara ve alkol

Sağlıklı bir bebek dünyaya getirmek istiyorsanız, hamileliğiniz boyunca sigara ve alkolden uzak durmanız gerekiyor. Sigara da kesinlikle içilmeme gerekir. Bazı anne adayları sigarayı bırakamadığı için gizlice içmeye devam etmektedir. Ama sigaranın gizlice içilmesi bebeğin zarar görmesini engellemiyor. Unutmayın, dünyaya getirmek için heyecanla beklediğiniz ve hiçbir suçu olmayan bebeğinizi zehirlemeye ve ona zarar vermeye hakkınız yok.

Folik asit

Yeşil sebzelerde, maya ve kepekli yiyeceklerde bulunan folik asit, anne adayları için oldukça önemli. Anne adayının hamile kalmadan 3 ay önceden başlayarak hamileliğin ilk 3 ayında günde  400 mikrogram folik alması gerekiyor. Hamile kalmayı düşündüğünüz andan itibaren folik asit kullanmaya başlamalısınız. Hamilelik öncesi kullanmaya başlamadıysanız bile hamileliği öğrendiğiniz andan itibaren başlamalısınız.

Süt ve süt ürünleri

Sağlıklı bir kemik gelişimi için kalsiyum içeren sütün anne adayları için ne kadar önemli olduğu biliniyor. Fakat takviye olarak demir hapı alıyorsanız, bunu sütle beraber içmemeniz gerektiğini de bilmeniz gerekiyor. İçinde C vitamini olan bir içecekle, örneğin bir bardak doğal portakal suyuyla içildiğinde vücuda yayılımı daha sağlıklı bir şekilde gerçekleşiyor. Eğer demir hapı gece alınıyorsa, etkisini azaltan süt sabah içilebilir veya tam tersi yapılabilir. Anne adayları için günde bir bardak süt yeterli olur. İlk 3 ay içinde mide bulantısı çok olan hamileler süt içmekte zorlanabilir. Bu dönemde sütten alacakları kalsiyumu beyaz peynir, yoğurt, ayran gibi yiyeceklerden alabilirler.

Ketçap- mayonez – hazır gıdalar

Hazır olarak satılan ketçap, mayonez, konserve ve içerisinde koruyucu madde bulunan yiyeceklerden uzak durmanız gerekiyor. Hiç bir besleyici özellikleri olmayan bu yiyecekler mide bulantısına da sebep olabiliyorlar. Eğer yemeğinize lezzet katmak istiyorsanız, taze domates sosu kullanmanız daha sağlıklı olur.

Bol yeşillik

Değişik katkı maddeleriyle hazırlanan yiyeceklerle gereksiz yere kilo almak yerine, meyve ve sebze gibi doğal besinlerle kilo almak her zaman sizin ve bebeğiniz için daha sağlıklıdır. Uzmanlar gebelik döneminde sebze ve salatanın hem az kalori içermesi nedeniyle hem de bağırsak tembelliğini önlemesi açısından, bol bol tüketilmesi gerektiğini vurguluyor.

Gebelikte çay ve kahve tüketimi

Anne adayları çay ya da kahve tüketimini hamilelik döneminde sınırlamalılar. Kahvedeki kafein ve çaydaki tein maddeleri, hamile olun ya da olmayın çarpıntıya sebep olabilir. Eğer çok fazla kahve ya da çay içiyorsanız, bunları olabildiğince azaltmaya çalışın ve günde 2 bardağı geçmeyecek şekilde tok karnına içmeye özen gösterin. Çünkü aç karnına içilen çay ve kahve mide bulantısına sebep olabiliyor. Ayrıca çayı mümkün olduğunca açık ve kahveyi de kafeinsiz olanından tercih etmeniz daha iyi olur. Ancak bol bol su içmek ya da taze sıkılmış, meyve suları anne adayları için her zaman daha sağlıklıdır.

Gebelikte meyve tüketimi

Gebelik döneminde meyvenin ara öğün olarak yenmesi tavsiye edilir. Çünkü bazı anne adayları, günde 1-2 adet yenmesi gereken meyvenin sınırlarını aşabiliyorlar. Bu da anne adayları için zararlı olabilmektedir. Çünkü meyvede gizli kalori bulunuyor. Şekerli olan meyve tüketimi arttığında ister istemez kilolar da artmaya başlar.

Tuz, çiğ et ve şarküteri ürünleri

Hamilelerin 9 ay boyunca dikkat etmesi gereken en önemli noktalardan biri de tuzdan uzak durmak. Ayrıca çiğ et ve çiğ etten yapılmış yiyeceklerden de ( çiğ köfte ) kaçınmaları gerekiyor. Salam, sucuk, sosis gibi ürünlerinde anne adaylarının yemek listelerinden çıkarmasında fayda var.

 

Bu Haber 3.656 kez okunmuştur.

Eklenme Tarihi : 09.10.2016 Paz 05 : 9

YORUM YAZ

Henüz yorum yapılmamış.