40 haftalık hamilelik süresince sizin yanınızdayız

Sağlıklı bir bebeğe sahip olmak için tüketilmesi gereken gıdalar

Sağlıklı bir bebeğe sahip olmak için tüketilmesi gereken gıdalar

HAMİLELİKTE YUMURTA: 

 Yumurta kaliteli bir protein kaynağıdır. İçerdiği proteinler % 100 vücut proteinine dönüştüğünden örnek protein kabul edilir. Et ürünlerine göre daha ucuz olması nedeniyle daha çok tercih edilebilmektedir. Tok tutuculuğu yüksektir. İçerdiği lesitin maddesi bebeğiniz için beyin ve karaciğer gelişimi açısından önemlidir. Demir içermesi kansızlığı önlemek açısından faydalıdır.

 Çiğ yumurta tüketmek gıda güvenliği açısından sakıncalıdır. Bu nedenle haşlayarak veya tavada sebzelerle pişirerek tüketebilirsiniz. Sebze ile tüketilmesi demir emilimini artırır.

Çatlak ve lekeli yumurtaları satın almayın; yumurtaları kullanacağınız zaman yıkayın. Çok uzun süre haşlanan yumurtanın sarısı etrafında yeşil renkli demir sülfür halkası oluşur. Bu da sağlık için sakıncalıdır. Yumurta en fazla 10 dakika haşlanmalıdır. Eğer yüksek kolesterol probleminiz yoksa günde bir adet yumurta tüketebilirsiniz.

HAMİLELİKTE SOMON BALIĞI:

Tüm balıkların proteinleri benzer olmasına rağmen yağ içerikleri farklılık gösterir. Yağlı balıklar içerisinde özel bir yere sahip olan somon balığı, omega 3 bakımından zengindir. Omega 3 yağ asitleri; kalp hastalıkları, romatoid artirit, kanser, astım, alzheimer vb. birçok hastalığın önlenmesinde ve tedavisinde, ayrıca bebeklerde retina ve beyin gelişiminde önemli rol oynamaktadır. Bu nedenle somona ağırlık vererek haftada iki kez yağlı balık tüketmek bebeğinizin gelişimi için faydalıdır.

HAMİLELİKTE TAM TAHILLAR:

Tam tahıl; tanenin kabuk, besi ve tohumunun bütün içeriğini yapısında barındırır. Kabuk yani kepek kısmı lif bakımından zengindir. Bu da sizin gebelik boyunca kabızlık ve şeker yükselmesi sorunu yaşamamanıza yardımcı olur. Besi kısmı ise endosperm dediğimiz yerdir. Bu kısım besleyici dokudur. Nişasta bakımından zengindir. Ruşeym ise tohumun özüdür. E vitamini, B grubu vitaminler bakımından zengindir. Cildi gençleştirir. Yaşlanmayı geciktirir. Bebeğinizin damar yapısı için faydalıdır. Bir tahıl tanesi kabuk ve öz kısmından ayrılırsa sadece nişasta içeren besi dokusu kalır. Bu da rafine tahıl olduğu anlamına gelir. Beyaz ekmek, pirinç, irmik, makarna rafine tahıl gıdalarıdır. Rafine tahıllarda lif yoktur, bu nedenle bağırsak hareketleriniz yavaşlar. Besleyici değildir. Vitamin içermez. Kan şekerinizi hızlı yükseltir. Tam tahıllar; kalp hastalıklarına ve bazı kanser türlerine karşı koruyucu etki gösterir. Bu nedenle rafine işlenmiş tahıllar yerine tam tahılları tercih etmelisiniz. Tam buğday, tam yulaf, tam çavdar, bulgur, mısır rafine edilmemiş tam tahıllardır. Tavsiyem, beyaz ekmek yerine tam tahıllı ekmeği tercih etmeniz, pirinç yerine bulgur ve tam makarnayı tercih etmenizdir. Suda bekleterek tam pirinç de kullanabilirsiniz. Gebelikte bu gıdalara alışmanız ilerde çocuğunuza da bunları yedirebilmeniz açısından önemlidir.

HAMİLELİKTE TAZE MEYVE VE SEBZELER:

Meyve ve sebzeler yüksek posa, vitamin ve mineral içerirken diğer besinlere göre de daha az kalori içerirler. Bu sayede aşırı kilo almanızın önüne geçerler. Yüksek vitamin ve mineral içermesi bağışıklığınızı kuvvetlendirir. Bazı kanser türlerine karşı koruyucu etki gösterir. Folik asit yönünden zengin olmaları bebeğinizin bir doğum kusuru olan nöral tüp defektine sahip olma ihtimalini azaltır. Çoğunlukla potasyum içerikleri yüksek olduğundan gebelikte tansiyon yükselmesi probleminin önüne geçerler. Bu da erken doğum ve ölü doğum riskini azaltır. Genel olarak iki porsiyon sebze ve üç porsiyon meyve tüketmek faydalıdır. Sebze yemekleri, salatalar, meyve ve taze sıkılmış meyve suları tercih edilebilir. Ancak mevsiminde meyve ve sebzeleri tercih etmelisiniz. Gebelik boyunca elma, muz ve semizotu tüketmek aynı zamanda kas ağrısı, kramp ve yorgunluk hissinizin azalmasına yardımcı olacaktır.

HAMİLELİKTE SÜT ÜRÜNLERİ:

Süt, yoğurt, peynir, ayran, kefir, süt tozu gibi gıdaların yer aldığı bu grup; protein, kalsiyum, fosfor, B12 vitamini bakımından zengindir. Kalsiyum ve fosfor, bebeğinizin kas ve kemik gelişimi, sinir iletimi ve yeni doku oluşumu için elzemdir. Bu nedenle günde 4 su bardağı kadar süt, yoğurt, ayran, kefir ve 2 kibrit kutusu az tuzlu peynir tercih edilebilir. Süt ürünleri alerjiniz varsa bu grup besinleri tüketmemelisiniz. Eğer laktoz intoleransı (duyarlılığı) varsa laktozsuz süt ve yoğurt tüketilebilir.

HAMİLELİKTE ZEYTİNYAĞI:

Dünyanın en sağlıklı mutfağı kabul edilen Akdeniz mutfağının temeli kabul edilen zeytinyağı, omega 3 kaynağıdır. Zeytinyağı; A, D, E, K vitaminlerinin emilimini sağlar. Et ve süt grubu gıdaların içerisinde görünmez yağlar bulunduğundan; diğer yağlarla dengeyi sağlayacak şekilde salata ve yemeklerde zeytinyağı tercih etmelisiniz.

HAMİLELİKTE CEVİZ VE YAĞLI TOHUMLAR:

Fındık, fıstık, badem, ceviz, susam, çörekotu gibi gıdalar yağlı tohum grubundadır. Protein içerikleri yüksek ve E vitamini kaynağıdırlar. Yüksek kolesterolü dengelemeye yardımcı olurlar. Bu nedenle günde 3-4 adet ceviz içi veya bir avuç tuzsuz fındık, fıstık, badem tüketebilirsiniz.

Bu gıdalar bebeğinizin gelişimi açısından faydalı olan gıdalardır. Ancak her zaman belirli gıdalara yönelmek yerine besin çeşitliliğini sağlamak siz ve bebeğiniz için en sağlıklısı olacaktır. Besin çeşitliliğini sağlayabilmek için de besin gruplarını tanımamız gerekir.

HAMİLELİKTE BESİN GRUPLARI

Besinler içerdikleri benzer besin ögelerine göre beş grupta toplanmaktadır. Bunlar;

1) Süt ve ürünleri grubu,

2) Et, yumurta, kuru baklagiller ve yağlı tohumlar grubu,

3) Ekmek ve tahıllar,

4) Sebze – meyve

5) Yağlar grubudur.

Sağlıklı beslenmek için bu besin gruplarından yeterli ve dengeli tüketmek gereklidir. Belirli bir gıdayı aşırı şekilde tüketmek veya bir grubu tüketmemek sakıncalıdır.

  • Süt ürünlerinden 4 porsiyon (süt, yoğurt, peynir, ayran, kefir)
  • Et, yumurta, kuru baklagiller ve yağlı tohumlar grubundan 5 porsiyon,
  • Ekmek ve tahıllardan 10 porsiyon (ekmek, makarna, pilav, kahvaltılık gevrek, irmik, mısır)
  • Sebze grubundan 2, meyvelerden 3 porsiyon
  • Yağları da genellikle zeytinyağı tercih edecek şekilde yemek ve salatalarda 4-5 tatlı kaşığı kullanılabilir.

Şeker ve tatlı gıdalar besin grubu olarak değerlendirilmez. Aşırı tüketmemek kaydıyla zaman zaman tercih edilebilir.

Sağlıklı bir toplum, sağlıklı bireylerle kurulur. Sağlıklı bireyleri yetiştirmenin temeli de anne karnında atılır. Eğer siz sağlıklı beslenirseniz bebeğiniz de sizin aracılığınızla daha doğmadan sağlıklı beslenmeye başlayacaktır.

Diyetisten Çiğdem Öteleş

Bu Haber 20.661 kez okunmuştur.

Eklenme Tarihi : 13.02.2017 Pts 03 : 13

YORUM YAZ

Henüz yorum yapılmamış.